سینما، ادبیات، مطالعات فرهنگی و ...
کمال تبریزی در یادداشتی برای «سینمای پویا»؛ دلم برا یه نقد درست تنگ شده... | |
سینمای ما - کمال تبریزی در یادداشتی برای «سینمای پویا» نوشته است: «دلم تنگ شده واسه یه نقد درست ،میزون !منصفانه و هوشمندانه!همش شده دوست دارم ،دوست ندارم !خوشم میاد ،بدم میاد !فلان فلان شده عوضی !این چیه ساختی ؟!زنده باد استاد!دست مریزاد!....هرجارو که نگاه کنی یا رفیق بازیه !یا نقد توام بازیر میزی!یااز بالا سفارش شده !یا از همه بدتر سیاسیه!که این آخری آنقدر بی ذوق وسلیقه وپرت وپلاست که بیشتر جوکه تا نقد وبررسی!حالا همین متقدان هم بااین حال واحوالشون میگن سینما نزول پیدا کرده و دیگه طبع بلندشونو ارضا نمی کنه!غافل از اینکه یکی از عوامل اصلی این نزول ،خود بی معرفت شونن!...دلم تنگ شده واسه نقد ومنتقدی که دلش برای سینمای ایران بتپه!بفهمه که داره چی می نویسه!چه تاثیری داره!چه اثری نداره!چی رو خراب می کنه!چی رو می سازه !داره به سینما خیانت می کنه !یا به رشدش کمک می کنه !...آخ که دلم تنگه !این روزا دوست ودشمن ،منتقد ومشوق ،مسئول و غیر مسئول،روز نامه و زورنامه !هنری و سیاسی وهمه وهمه !....می خوان سینما را له کنن!....چرا؟!آخه چرا؟؟؟؟به خدا سینما خوبه!افتخار داره!هنر داره !فرهنگ داره!حیثیت داره !فکر داره !انسانیت داره!...نگاه به جای خرابش نکنید !هممون جای خراب داریم !....آهای !با همه اتونم !...اصلا سینما مثل آینه اس....خراب باشی!خرابه نشون می ده ،حالتو می گیره!!!!والسلام پرانتز باز:یکی- نباید این حرفهارو بزنی به ضررت تموم میشه همه باهات دشمن می شن !.... من-عیب نداره ،نمی تونم نگم !بعدااز دلشون در میارم!....پرانتز بسته.» منبع خبر : سینمای پویا |
مقالهای از جواد طوسی و پاسخ امیر قادری؛
طوسی: نسل شما باید باور کند که همه ما قافیه را باختهایم/ قادری: عقب ماندن از قافله روز هیچ افتخاری ندارد
اصل مقاله جواد طوسی: «بلا روزگاریه عصر گوگل»
« سالی دیگر بدون علی حاتمی،
اصل مقاله جواد طوسی: «بلا روزگاریه عصر گوگل»
« سالی دیگر بدون علی حاتمی، پاییزی گم شده در ابر و غبار... . در کجای این شهر سربی بیترحم میشود سراغ تو و آدمهایت را گرفت؟ خودت غربتت را خوب حس میکنی. اون حرف «قیصر» یادته که میگفت «دیگه تو این دوره زمونه کسی حوصله قصه گوش دادنو نداره»؟... . قصههای تو چه ربطی به این دنیای باقالی به چند من داره؟ خودت در فیلم «حسن کچل» بازی را با «یکی بود یکی نبود» شروع کردی. اون موقع وقتی میخواستی ما را به دنیای فانتزی و پرخیالت راه بدی تا با حسن کچل و چلگیس بُر بخوریم، نقالت حسرت گذشتههای پاک و زلال را میخورد. حالا ما چی بگیم که داریم حسرت آن دوره روایتپردازی تو را میخوریم؟ هروقت که دلم میگیره سری به «طوقی»ت میزنم و توی ذهن خیالپردازم پرش میدم. میدونم اون برای سیدمرتضی شگون نداشت و مرگشو رقم زد. اما کار ماها و زندگیمون دیگه از شگون داشتن و نداشتن گذشته و بز بیاری همینجوری داره برامون رج میزنه. دیگه تو این اوضاع «قمر در عقرب»، پیش خودت میگی «بیخیال شگون و طوقیتو هوا کن». تقدیر محتوم سیدمرتضای تو که ریشه در سنت داشت، اون آویزون شدن از بادگیر زیر گذر بود. صورت خونین او را بعدا در فیلم «کندو» هم دیدم و فهمیدم شقالقمر اجرای کنشمندانه در دل سنت، باز همون صورت خونی و بدون آش و لاشه... . حالا حکایت ماست که انگار یکچیزیمون میشه و در این طی طریق عجیب و بیسروشکل از سنت به مدرنیتهای که دور افتادن از هم و بیگانگی و کلاف سردرگم بودن را نصیبمون کرده، داریم هرز میپریم و اصلا حرف همدیگر را نمیفهمیم. علیآقا! اون زمان لااقل وقتی که میگفتی «ف» طرفت تا خود «فرحزاد» رو میخوند اما الان وقتی صادقانه و بیشیلهپیله درد دل میکنی و از یک معضل و بحران عمیق تاریخی اجتماعی حرف میزنی، طرفت بل میگیره و این تخلیه کردن صادقانه تو را به حساب نقطه ضعفت میگذاره و فاتحانه بالای سرت میشینه و با کینه و نفرت براندازت میکنه. راستش علیآقا! این «قیصرهای عصر گوگل» یا تو باغ نیستن یا خودشون را به کوچه علی چپ زدن. بهقول اون مسافرخونهچی فیلم «دندان مار»: «من میگم آواره اون میگه راج کاپور»... اگه از دید اونا ما سوراخدعا را گم کردیم، پس یکی از این رفقای ما چه معجونیه که دکترای «حقوق خصوصی» داره و بهخاطر شغلش که توی امور تجاری و دعاوی و قراردادهای بینالمللی است، یه پاش اینجاست و یه پاش خارج و نشستن پشت کامپیوتر و ایمیل و رفتن تو سایتها جزء واجبات کارش است. او خوش لباسه و اغلب کراوات میزنه و آدم کتاب خونیه و بیشتر فیلمهای روز را میبینه. اما همین آدم اگه هردو سه شب یکبار فیلم «طوقی» تو را نبینه و با بعضی صحنههاش توی خلوت خودش گریه نکنه، خوابش نمیبره و با فیلمهایی مثل «قیصر» و «داشآکل» و «سوتهدلان» و «گوزنها» شارژ میشه... . جرم ما از دید «قیصرهای عصر گوگل»، عتیقه بودن و گذشته بازیه...، پس این رفیق شفیق ما که از نظر «Up-to-date» بودن مو لای درزش نمیره، چرا اینقدر گذشتهبازه؟ این وضعیت را (با دوز کم و زیاد) خیلی از همنسلای من و نسلهای قبل و بعد از من که اتفاقا پشت به این جامعه نکردند و دارند زندگیشان را میکنند و با تکنولوژی و ابزار مدرنیته سر جنگ و ناسازگاری ندارند، ممکن است داشته باشند. از خسرو دهقان و بهزاد رحیمیان و امید روحانی و ملکمنصور اقصی و جهانبخش نورایی بگیر تا هوشنگ گلمکانی و احمد طالبینژاد و شاپور عظیمی و شهرام جعفرینژاد و حمیدرضا صدر و علی معلم و احمد امینی و... از نسل جدید محسن آزرم و کریم نیکونظر و آرش خوشخو و خسرو نقیبی و علی میرمیرانی و بابک غفوریآذر و... . چرا اونا این برخورد نزدیکشان با کامپیوتر و لپتاپ و سایت و گوگل و ایمیل و فیلم دیدن و موسیقی کلاسیک و سنتی و جاز و... منطقی و از نوع سوم است ولی بعضی از «قیصرهای عصر گوگل» فقط دوست دارند ادا دربیاورند و تیکه بیندازند و میاندار مجلس و وکیلمدافع همنسلانشان باشند؟ آیا پیاده شدن و باهم این مسیر صعبالعبور و پردستانداز را سروته کردن، عیبی دارد و چیزی از ما کم میشود؟ میدونم علیآقا! حسابی شاکی شدی و داری میگی اینا چه ربطی به من سوتهدل داره؟ اما راستش تو بهانه خوبی برای مقایسه گذشته و حال و آسیبشناسی این زمونه زباننفهم هستی. علیآقا! الان هرکی یکجوری داره خودشو گول میزنه...، یکی داره کولی میده و یکی داره کولی میگیره و یکی خوب داره نقش بازی میکنه و یکی هم که آدم این زمونه نیست داره کارش به جنون کشیده میشه... مجیدآقای ظروفچی تو را گاهی در گوشه و کنار این شهر غبار گرفته میبینیم که داره با خودش حرف میزنه و یکهو عصیان میکنه و به زمین و زمان بدوبیراه میگه. مجیدای این زمونه خیلی بیکسوکارند. دیگه نه حبیب آقایی دارن، نه اقدسی که به او دل ببندند... . علیآقا! هیچ خبر داری عدهای دارند کمکاریهاشون را با وجهالمصالحه قرار دادن جبران میکنند و تو را الگویی برای «سینمای ملی» که علم کردند، قرار میدن. علیآقا! خودت خوب قبول داری که همه ما توی هر سنوسال و با هر نگاه عقبمونده و امروزی، نیاز داریم با آدمهای بیتکلف تو، گاهی وقتها دمخور و محشور بشیم. حسن کچل تو، آسید مرتضای فیلم «طوقی»، آقای خاوری فیلم «خواستگار» و آقا مجید و آقا حبیب ظروفچی و فخرالزمان فیلم «سوتهدلان»، ستارخان و باقرخان تو و امیر کبیر و ملیجک سلطان صاحبقران، رضای خوشنویس و طاهرخوشالحان و حاجی واشنگتن و بروبچههای جدا افتاده فیلم «مادر»، همه میتوانند نقطه اقتدای خوبی برای دوپینگ کردن و تسکین یافتن باشند. قصههای تو و روایتپردازی و کلام موزون منحصربهفردت و قالب نمایشی آثارت و غم نهفته در آنها محمل و بهانه خوبی برای فاصله گرفتن از این دنیای خشک و زمخت و بیرنگ و پر از ریاست. دمت گرم و سرت خوش باد که این آثار پرخاطره را برای ما به یادگار گذاشتی و خودت رفتی که این روزها را نبینی، روزهایی که این اواخر با آتش گرفتن سینمای خودت همراه بود. راستی علیآقا! برای اینکه پایان این مصیبتنامه Happyend باشه وبه سیاهنمایی متهم نشم، یک التماس دعا دارم. دعا کن این «قیصرهای عصر گوگل» دست از این سیاهکاریها و بچهبازیها بردارن و حالیشون بشه که همهمون یکجور قافیه را باختیم و این بازی برندهای نداره و خیلی وقته که رستم از شاهنومه رفته... . »
و حالا پاسخ امیر قادری: «ما آزمودهایم در این شهر بخت خویش...»×
«خوشحالام که به ما گفتید «بچه» و «سیاهکار»، چون اصلا خوشحال شدم که پاسخ آن مقاله «قیصر عصر گوگل» را در سرمقاله چند روز پیش روزنامه فرهنگ آشتی دادید آقای طوسی. این طوری میتوانیم بحث را ادامه بدهیم. تا درباره معضلی حرف بزنم که به نظرم مشکل اغلب روشنفکرهای این سرزمین است. حالا فرصتی دست داده تا به این نکته اشاره کنم که آن چه درباره جهانی سازی و آزادی اطلاعات نوشتم، درباره آن جمله معرکه بنیان گذار گوگل که: «جهان آینده سرزنشمان خواهد کرد که در یک لحظه به تمام اطلاعات جهان دسترسی نداشتیم»، ارتباط چندانی به روشن کردن کامپیوتر و ایمیل چک کردن که شما درباره آن دوستتان گفتهاید ندارد. این که آن آقا «وکیل بینالمللی» است به جای خود محترم و محفوظ، اما برای حضور تاثیر گذار در قرن بیست و یک، ما و شما و کشورمان به ذهنهای آزادتر و بازتر و مولدتری نیاز دارد و این چندان ربطی به این ندارد که دوست شما اهل مسافرت است یا بلد است ایمیل چک کند یا نه. در چنین شرایطی راستاش فکر میکنم دیگر چندان جالب نباشد که ابتدای همه مقالاتمان، مثل همین مقاله «بلا روزگار عصر گوگل»تان، درباره سیاهی دنیا و به آخر رسیدن عمر و شهر بیترحم صحبت کنیم. برعکس آن چه شما تصور میکنید، این حرفها اعتراض مورد نیاز امروز ما نیست. چون اصلا اعتراض نیست. یک جور شانه خالی کردن روشنفکرانه است. همان طور که انتهای مقالهتان هم از ما میخواهید باور کنیم همه چیز از بین رفته و به قول خودتان شاهنامه دیگر رستمی ندارد. به نظرتان این یک تناقض نیست که از آرمان خواهی شروع میکنید و هیچ انگاری میرسید؟ مستقیم گفتهاید که دلتان میخواهد ما هم بنشینیم ور دل خودتان تا با هم غصه بخوریم و از گردش روزگار گله کنیم و عوض این که به خودمان و کمبودها و عقدههایمان برسیم، یک بار دیگر تکرار کنیم: «بلا روزگاریه عاشقیت.» و باز تکرار و تکرار. میگویید دنیا تیره و تار و گرفتار و خراب و ویران است، که نتیجه منطقیاش میشود این که هیچ کاری نکنید. که تلاشی برای ساختن و آباد کردن (که زحمت دارد و قاعدتا باید از خودمان شروع شود) نکنید. که همه چیز را به گردن دیگران بیندازید و از زمانه گله کنید. این طوری خودتان محفوظ و پاک و مطهر میمانید. عوضاش تمام مشکلات را حواله میدهید به یک دیو محو و مبهم که حالا اسماش را میشود گذاشت: روزگار، یا زمانه، یا شرایط اجتماعی و سیاسی. این است که مجبور نیستید چیزی تولید کنیمد، چیزی بسازید، خودتان را کامل کنید و قدمی به جلو بردارید. به جای ان تبدیل میشوید به آدمهایی که عاشق شدهاند و از دنیا میخواهند که هزینه عاشق شدنشان را بپردازند. این طوری مدام به حال خودتان دل میسوزانیم، خودمان را لوس میکنیم و تا دنیا دنیاست نمیتوانیم روی پای خودمان بایستیم. پس در دنیای کودکانهای باقی میمانیم که ساکناناش شاید لذت معصومیت اجباری و تحمیلیشان را ببرند، اما باید گوشهای بنشینند و نگاه کنند که بقیه دنیا را برایشان بسازند. همان دنیایی که به دلیل همین تفکر کمترین نقش را در ساختناش داشتهاید، و شاید به همین دلیل مدام باید بنشینید و از سرتا پایش عیب بگیرید و از ما هم بخواهید که در بازی شما شرکت کنیم و باور کنیم که... این که در مسیر چنین پیشرفتی چه بلایی سر احساساتی که سالهاست به آنها خو کردهایم، میآید البته یک بحث دیگر است. امیدوارم هر چه زودتر فرصتی پیش بیاید تا دربارهاش بنویسم. خودم هنوز به پاسخ این سوال نرسیدهام که چطور میشود بین این شرایط پیچیده و احساسات قدیمی پیوند و تعادل برقرار کرد. جواب این سوال به اندازه همه تجربههای روزمرهمان است. که در مسیرش زخمی میشویم و گاهی میمیریم. اما همین است که هست و کاریاش هم نمیشود کرد. علی حاتمی هم که به بهانه بزرگداشت او یادداشت نوشتهاید و به ما گفتهاید بچه و سیاهکار، اتفاقا این شرایط متناقض را به بهترین شکلی درک کرده بود. این شمایید که یک وجه جهان او را گرفتهاید و مدام در آن میدمید. ماجرای عاشقان خسته و خونین جانی که از زمین و زمان گله میکنند. حاتمی این را میدید و قبولاش داشت و با لذت روایتاش میکرد، که بخشی از وجود خودش بود. (و بخشی از وجود ما هم هست که با مجید ناکام و طاهر عاشق زندگیها کردهایم و میکنیم)اما در عین حال هنرمند روزآمدی به حساب میآمد (و البته میآید) که هم میکوشید تاریخ گذشتهاش را حفظ کند، هم به یک جور فرم ایرانی در هنر شکل بدهد، و هم جا به جا ریش قومی که به بهانه عاشقیت تا این حد از تمدن و فرهنگ روز دنیا فاصله گرفتهاند، و به جایش گوشهای مینشینند و به حال خودشان دل میسوزانند (خیلی میبخشید) بخندد. «اجتماع خواب» و «جماعت چرتی» هزاردستان که یادتان نرفته و همه قربانیان فیلم دلشدگان را، از امین تارخ مجنون یار تا حمید جبلی مدهوش فرهنگ آن سوی آب. و از همه جالبتر و مشخصتر و واضحتر حاجی واشنگتن عاشق که رفته بود غرب و دست و پایش بسته بود و مدام باید کاغذ مینوشت برای خانوادهاش و برای قبله عالم. و برای خودش دل میسوزاند و از روزگار نزارش میگفت. این بحث ادامه دارد آقای طوسی، چون فقط که شما نیست. این طرز فکر دامنگیری است در کشور ما. خلاصه کنم آن چه گفتم. که اگر درباره انسانهایی با فکرهای باز و بیشیله پیله در عصر آزادسازی اطلاعات حرف میزنم، انسانی که تلاش میکند یاد بگیرد جلوی چیزی را نگیرد و راه کسی را نبندد، این ربطی به کامپیوتر روشن کردن و ایمیل چک کردن و در گوگل سرچ کردن ندارد. بحثام سر تفکری است که مثل شما اسم آدمها را ردیف میکند، از امید روحانی عزیزتا آرش خوشخو نازنین، تا یار جمع کند و حلقه و دایره و مجمع. تا نترسد. تا یادش نیاید که با این طرز تفکر چه قدر تنهاست و نفهمد که همین طرز فکر قبیلهای است که باعث شده در چنین عصری این قدر از قافله عقب بماند. هر چند که میدانم – و بارها نوشتهاید – که به این عقب ماندن از قافله افتخار هم میکنید. »----------------------------------------------------------------------- × دواچی «سوتهدلان» در لحظه غریبی این شعر را برای حبیب ظروفچی عاشق ناکام میخواند.
منبع خبر : فرهنگ آشتی
«هیرو ابراهیم احمد»، همسر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق از «مهران مدیری» دعوت کرده است تا طی سفر به منطقه کردستان عراق با تواناییهای این هنرمند ایرانی بیشتر آشنا شوند.
بنابر این گزارش، این دعوت به منظور بهرهگیری و استفاده از تواناییهای «مهران مدیری» و همچنین ایجاد رابطه با هنرمندان این مرز و بوم و آشنایی بیشتر با فرهنگ ایرانی صورت گرفته است.
شباهت فرهنگی مردم این منطقه با مردم ایران و علاقهای که به هنرمندان و خوانندگان ایرانی دارند، نیز دلیل دیگر این دعوت از سوی «هیرو ابراهیم احمد» است.
همسر رئیس جمهور عراق پیش از مدیری هنرمندان دیگری همچون «محمدرضا شجریان»،«همایون شجریان»، «شهرام ناظری و گروه کامکاران» و گروه موزیک آوا به منطقه کردستان عراق که از جمله مناطق امن و آرام این کشور محسوب میشود، دعوت کرده و این دعوت از سوی آنها اجابت شده است.
مقدمات این سفر در حال انجام است. «مهران مدیری» این دعوت را پذیرفته و «هیرو ابراهیم احمد» در تدارک ارسال دعوتنامه رسمی برای مدیری است.
همچنین «مهران مدیری» نیز این روزها در حال آماده شدن برای ساخت مجموعه نوروزی شبکه سه سیما با نام موقت «مرد دو هزار چهره» است.
صدرعاملی کوشید تا سوءتفاهمها در رابطه با سخنرانیاش درباره حجاب را از بین ببرد؛ من هم میتوانستم حرفی بزنم که همه خوششان بیاید | |
سینمای ما - کارگردان "دختری با کفشهای کتانی" و "من ترانه 15 سال دارم" درباره سخنرانیاش در جشنواره فیلم پلیس پیرامون بدحجابی، توضیحاتی ارائه کرد. رسول صدرعاملی گفت: منظور من در این سخنرانی اصلا این نبود که بگویم در اصل قانون حجاب باید بازنگری صورت بگیرد. بخش قابل توجهی از آسیبهای اجتماعی ریشه در بدحجابی دارد چون با خودش فساد میآورد. اما حرف من این است که آموزش و پرورش ما و سایر نهادهای فرهنگی ما نتوانستند کاری کنند که دختران ما مفهوم حجاب را خوب بفهمند. صدر عاملی تصریح کرد: در پایان سی سالگی انقلاب اسلامی اگر این نظام را دوست داریم و میخواهیم که روز به روز به موفقیت، تعالی و اهداف اولیه خود که حضرت امام برایش تعیین کرده نزدیک شود باید بازنگریهایی در برخی تصمیمات صورت بگیرد. او افزود: یکی از جدیترین معضلات نیروی انتظامی ما در حال حاضر نوع برخورد با پدیده بدحجابی است. به نظرم این برخورد انرژی بسیار زیادی از نیروهای انتظامی ما میگیرد و در بعضی موارد چهره آنها را در نزد عامه مردم تخریب میکند. وی تصریح کرد: واقعیت این است که در همه کشورهای اسلامی ما باحجاب و بیحجاب داریم. بد حجابی پدیدهای است که فقط در کشور ما به وجود آمده و این بدحجابی با خود بدیهای دیگری را هم میآورد. ضعف آموزشی و تربیتی ما باعث شده که دختران کشور ما که بسیاری از آنها حتی نماز صبحشان هم قضا نمیشود به درک واقعی مفهوم حجاب نرسیدهاند. به گفته صدر عاملی متأسفانه به مرور زمان نگاه مردم با ایمانمان به همه این دختران نگاه زشتی شده و فکر میکنند همه این دخترها چون حجابشان کامل نیست دخترهای بدی هستند. کارگردان فیلم "دیشب بابا تو دیدم آیدا" گفت: ما باید از زمان مهدکودک و دبستان روی فرهنگ حجاب کار کنیم و اندیشمندان ما بنشینند و یک بار دیگر در مورد این مسائل فکر کنند. متأسفانه به قدری در دعواهای حزبی و جناحی گم شدهایم و خودشیفته شدهایم که اصلا نمیفهمیم در سطوح زیرین جامعه چه میگذرد. وی تاکید کرد: بی حجابی نباید جرم باشد بلکه باید با آن برخورد فرهنگی شود. من فیلمساز اجتماعی هستم و کار من ایجاد هشدار نسبت به چیزی است که در لایههای پنهان جامعه اتفاق می افتد و در 54 سالگی برای خوشامد کسی صحبت نمیکنم. صدرعاملی با یادآوری شرایط ساخته شدن فیلم "دختری با کفشهای کتانی" گفت: من بیشترین تحسین را بعد از ساختن این فیلم از طرف بچههای بسیج و نیروی انتظامی داشتم. اما زمانی که این فیلم را می ساختم خیلی به من انتقاد شد که چرا داری این کار را میکنی؟ چون فکر می کردند که شخصیت دختر فیلم، نمیتواند دختر ما باشد، خواهر ما باشد. اصلا رویشان را بر می گرداندند. اما یکسال نشد که مجبور شدند برای این موضوع فیلم و سریال بسازند! البته با کسانی که به نحو مبتذل به این موضوع پرداختند کاری ندارم. منظورم کسانی است که دلسوزانه به این موضوع پرداختند. صدرعاملی تصریح کرد: من نمیگویم که ما در زمینه حجاب باید مثل ترکیه یا مصر باشیم، میگویم باید آگاه باشیم که در زمینه بدحجابی ما مسئول هستیم نه دختران ما. گاهی کسی میرود دزدی میکند یا خلاف دیگری مرتکب می شود. اما گاهی از یک مفهوم دینی درک درستی ندارد و آن را خوب نفهمیده اینها با هم فرق میکند. باید توجه بدهیم که اینها بچههای ما هستند. اما الان با شیوه برخوردی که وجود دارد اینطور القا میکنیم که اینها دختران و زنان بدی هستند. میبریم از آنها تعهد میگیریم و جلو خانواده بیحیثیتشان میکنیم. ترسشان هم ریخته میشود. او ادامه داد: من 400 گفت وگوی ضبط شده با این بچهها دارم. یک کارمند بانک، یک کشاورز، یک نجار، دخترش به دلیل اینکه نفهمیده ماجرا چیست روسری اش قدری عقب رفته . با دوستانش که راه میرود میگوید و میخندد و این روسری عقبتر میرود؛ فضایی را به وجود آوردهایم که در این وضعیت چند تا ماشین کنار اینها می ایستد چون فکر میکند ایها بد کارهاند!. این کارگردان گفت: من میتوانستم در شب جشنواره بروم حرفهایی بزنم که همه هم خوششان بیاید اما به عنوان وظیفه خود میبینم که بگویم باید در نوع برخورد با پدیده بدحجابی تجدید نظر کنیم. صدر عاملی تاکید کرد: قانون رعایت حجاب در جای خود بسیار محترم است اما در برخورد با بدحجابی باید بدانیم ما مسئول این وقایع هستیم نه دختری که چنین حجابی را دارد. این نگاه باید تصحیح شود. سینمای ما - منبع خبر : فارس | |
پنجشنبه,21 آذر 1387 - 0:39:10 |
بهرام بیضایی پاسخ داد؛ وضعیت نمایش «وقتی همه خوابیم در جشنواره فجر» | |
سینمای ما - محمد تاجیک: این روزها علاقهمندان سینمای ایران، پیگیر وضعیت آخرین ساخته بهرام بیضایی پس از هشت سال هستند؛ فیلمی که همه در انتظار نمایش آن در جشنواره فیلم فجر هستند. منبع خبر : اعتماد ملی |