سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: سه شنبه 103 فروردین 28

وقتی از منتقد تنها برنامه سینمایی در تلویزیون به جای ابراز احترام، تبریک و تحسین موفقیت های بیشمار فیلم آقای فرهادی، می شنوم که فیلم فاقد ارزش بوده تنها به دلایل سیاسی مورد تشویق امریکایی ها قرار گرفته و کاندید دو جایزه ی اصلی اسکار شده است، از خود می پرسم که این برنامه چه هدفی از بیان این موضع گیری دارد؟ آیا هدف جریانی که آقای فراستی نمایندگی آن را به عهده گرفته، تخریب و تضعیف سینمای ملی ایران است؟

پارس توریسم: تهمینه میلانی کار گردان مطرح سینمای ایران باانتشار یادداشتی نسبت به اظهار نظر  مسعود فراستی درباره فیلم جدایی نادر ازسیمین واکنش نشان داد.

میلانی که به تازگی در دو جشنواره بین المللی به عنوان داور حضور داشته ودراین جشنواره ها فیلم فرهادی با استقبال هیات داوری مواجه شده در یادداشت خودنوشته است:

با شنیدن نظریات منفی و غرض ورزانه آقای مسعود فراستی در مورد دریافت جایزه ی گلدن گلوب و کاندید شدن فیلم "جدایی نادر از سیمین" در دو رشته ی مهم جشنواره ی اسکار و نسبت دادن این کاندیداتوری به مسائل سیاسی، بدون در نظر گرفتن ارزش فیلم، که در برنامه سینمایی هفت مورخ 90/11/7 مطزح گردید بی شک شما هم همانند من، به این سوال خواهید رسید که آیا این برنامه هدفمند، در جهت تخریب سینمای ملی ایران ساحته می شود؟

دوبار داور فیلم های آقای فرهادی در جشنواره های بین المللی بوده ام. یک بار برای فیلم "درباره الی" در فستیوال بهترین های آسیا و اقیانوسیه در کشور استرالیا در سال 2009 که دو جایزه اصلی جشنواره به فیلم آقای فرهادی تعلق یافت و بار دیگر جشنواره ی بین المللی گوا در هند که آقای فرهادی، امسال با فیلم "جدایی نادر از سیمین" در آن شرکت نموده و جایزه نقدی بهترین کارگردانی را به خانه برد.

در هر دو جشنواره، داورانی از کشورهای مختلفی چون هند، ایران، انگلیس، چین، استرالیا، کره جنوبی و...حضور داشتند و تنها یک داور امریکایی از کشور امریکا در جشنواره گوا حضور داشت، که طبعا نمی توانست به تنهایی جریان ساز باشد.

در هر دو جشنواره پس از نمایش فیلم های آقای فرهادی اکثر اعضای هیئت داوران فیلم را فوق العاده ارزیابی کرده و رضایت خود را از تماشای فیلمی برجسته از ایران را به من که یک داور ایرانی بودم اعلام می داشتند.

به بیان دیگر من به عنوان داوری از کشور ایران زحمتی برای توضیح فیلم و سختی های کار در ایران برای درک بهتر فیلمی از ایران نداشتم. این امر بسادگی بیانگر ارتباط سریع و ساده مخاطبان از فرهنگ های مختلف با فیلم های آقای فرهادی است. بنابر این پذیرش این مسئله که فیلم "جدایی نادر ازسیمین" موفق شده است با گروه های مختلف فکری و منتقدین امریکایی هم ارتباط برقرار کند برای من بسیار ساده و قابل پذیرش است.

به همین دلیل وقتی از منتقد تنها برنامه سینمایی در تلویزیون به جای ابراز احترام، تبریک و تحسین موفقیت های بیشمار فیلم آقای فرهادی، می شنوم که فیلم فاقد ارزش بوده تنها به دلایل سیاسی مورد تشویق امریکایی ها قرار گرفته و کاندید دو جایزه ی اصلی اسکار شده است، از خود می پرسم که این برنامه چه هدفی از بیان این موضع گیری دارد؟ آیا هدف جریانی که آقای فراستی نمایندگی آن را به عهده گرفته، تخریب و تضعیف سینمای ملی ایران است؟


 نوشته شده توسط علی بیدار در سه شنبه 90/11/11 و ساعت 10:18 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 7
مجموع بازدیدها: 348116
جستجو در صفحه

خبر نامه