سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 فروردین 31


 نوشته شده توسط علی بیدار در دوشنبه 91/11/30 و ساعت 5:1 عصر | نظرات دیگران()

اسامی برندگان جشنواره بین‌المللی فیلم برلین

 اسامی برندگان شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین اعلام شد.

   اسامی برندگان این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

 جایزه خرس طلایی بهترین فیلم: فیلم «ژست بچه» ساخته «کالین پیتر نتسر» از کشور رمانی

جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی: «دیوید گوردون گرین» برای فیلم «شاهزاده اوالانچ»

 جایزه فیلم برگزیده هیأت داوران: فیلم «یک اپیزود از زندگی دزد آهنی» ساخته «دنیس تاونیک» از کشور بوسنی

  جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول زن: «پائولینا گارسیا» برای فیلم «گلوریا»

جایزه «آلفرد باوئر»: «ویک و فلو یک خرس دیده‌اند» ساخته «دنیس کوته» از کانادا

جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه: «جعفر پناهی» برای «پرده بسته» از ایران (1)

 جایزه خرس نقره‌ای بهترین همکاری هنری: «عزیز ژامباکیوف» برای فیلمبرداری «درس‌های هارمونی»

 جایزه اولین تجربه کارگردانی: «موشک» ساخته «کیم موردانت» از استرالیا

  جایزه خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه: «فرار» ساخته «ژان برنارد مارلین» از فرانسه

  جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه: «ساکت بمان» ساخته «استفن کریخوآس» از آلمان

 جایزه اولین تجربه کارگردانی در بخش فیلم کوتاه: «موشک» ساخته «کیم موردانت» از استرالیا

 

1) حالا اینکه چطوری یک کارگردانی که ممنوع الکار است توانسته است در داخل ایران فیلم بسازد و آن را به یک جشنواره بین المللی برساند و آن جشنواره نیز عدل به همین فیلم جایزه بدهد قابل تامل است.

 


 نوشته شده توسط علی بیدار در دوشنبه 91/11/30 و ساعت 10:41 صبح | نظرات دیگران()

 

مسعود فراستی دیگر منتقد ثابت «هفت» نیست

 محمود گبرلو سردبیر و مجری برنامه تلویزیونی «هفت» که در آن به مسایل روز سینمای ایران می‌پردازد، درباره تغییری که در رویکرد نقد فیلم و حضور منتقدان مختلف در این برنامه داشته‌اند، گفت: «از آن جا که در زمان ورودم به برنامه «هفت» تمایل داشتم، از نظرمنتقدان مختلف درباره مسایل سینمایی و بحث نقد آثار استفاده کنیم. از این پس آقای فراستی دیگر به عنوان منتقد ثابت با ما همکاری نمی‌کنند.»

 وی افزود: «در برنامه‌های آینده «هفت» سعی می‌کنیم نقد و نظرات مختلفی از همه طیف‌هایی گوناگون داشته باشیم، تا مسایل سینمایی از زوایا و نگرش‌هایی مختلف مورد بررسی قرار بگیرند.»

 پیش ازاین مسعود فراستی به عنوان منتقد ثابت در «هفت» هر هفته به نقد آثار سینمایی می‌پرداخت که این تک نگاهی برنامه باعث شده بود انتقادات زیادی به آن وارد شود. 

این تغییر نگاه نقد و دوری از محافظه‌کاری با پرداختن صریح به مسایل از طرف محمودگبرلو به عنوان مجری، می‌تواند کیفیت تنها برنامه تلویزیونی که به مسایل روز سینمایی می‌پردازد، ارتقا دهد.


 نوشته شده توسط علی بیدار در یکشنبه 91/11/29 و ساعت 9:18 صبح | نظرات دیگران()

برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

 

برگزیدگان بخش سودای سیمرغ سی و یکمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند که سیمرغ بهترین فیلم به استرداد رسید.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره که در برج میلاد برگزار می شد سیمرغ‌های بخش سودای سیمرغ که اصلی‌ترین بخش جشنواره فیلم فجر است، اهدا شد.

 جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای فیلم "زیباتر از زندگی"

 جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار برای فیلم "عقاب صحرا"

 صداگذاری: محمد رضا دلپاک (برلین منفی 7)

 صدابرداری: نجفی / دانشمند (قاعده تصادف)

 طراحی صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی (حوض نقاشی)

 چهره‌پردازی: امیر اسکندری (رسوایی)

 تدوین: بهرام دهقان (آسمان زرد کم‌عمق)، بهرام دهقان (استرداد)

 موسیقی: حامد ثابت (برلین منفی 7)

 فیلمبرداری: هومن بهمنش (دربند)

 بازیگر نقش مکمل زن:  پگاه آهنگرانی (دربند)

 بازیگر نقش مکمل مرد: رامبد جوان (گناهکاران)

 بازیگر نقش اول زن: هانیه توسلی (دهلیز)

 بازیگر نقش اول مرد: حمید فرخ نژاد (استرداد)

 فیلمنامه: بهنام بهزادی (قاعده تصادف)

 کارگردانی: پرویز شهبازی (دربند)

 بهترین فیلم: استرداد(محسن آقا علی اکبری/ بنیاد)

 جایزه ویژه هیأت داوران: تقدیم شد به علیرضا داود نژاد (کارگردان کلاس هنرپشگی) به خاطر حضور نجیبانه مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی.

 جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): منوچهر محمدی به خاطر فیلم حوض نقاشی

  جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): پوران درخشنده به خاطر فیلم هیس... دخترها فریاد نمی زنند.

  جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین الملل: بهنام بهزادی به خاطر فیلم قاعده تصادف.

  جایزه ملی: تقدیم شد به انسیه شاه حسینی و سید سعید سید زاده به خاطر فیلم زیباتر از زندگی.


 نوشته شده توسط علی بیدار در دوشنبه 91/11/23 و ساعت 11:6 صبح | نظرات دیگران()

 

حرف های جنجالی ده نمکی و شریفی نیا بعد از پخش "رسوایی"+ گزارش تصویری

 

مسعود ده‌نمکی کارگردان «رسوایی» در نشست پرسش و پاسخ این فیلم در برج میلاد حاضر شد و توضیحاتی ارائه داد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «رسوایی» با حضور مسعود ده‌نمکی تهیه‌کننده و کارگردان، محمدرضا شریفی نیا، کامران تفتی و مجتبی امینی بازیگران، رضا علویان صداگذار و با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

قبل از شروع نشست ده‌نمکی پوستر فیلم «رسوایی» که در آن آینه‌ای طراحی شده بود، رو به عکاسان گرفت.

در ابتدای این نشست شلوغ و پر ازدحام شهیدی‌فر قبل از هر چیز از اهالی رسانه خواست تا حرمت یکدیگر را نگه دارند و سئوالات توهین آمیز نپرسند.

اما مسعود ده نمکی که‌‌ همان ابتدا عنوان کرد ترجیح می‌دهد پاسخگوی سئوالات خبرنگاران باشد، بیشتر از همه صحبت کرد و به جای پاسخگویی به سئوالات خاطره تعریف کرد.

او درباره چگونگی شکل گیری «رسوایی» گفت: «فیلمنامه‌ «رسوایی» را قبل از «اخراجی‌ها» نوشته بودم، اما شرایطی که برای آن سه‌گانه پیش آمد ساختش را به تعویق انداخت. این فیلم جزو کارهای سختم بود به خصوص فیلمبرداری در کوچه و بازار. با ذهنیتی که از کارهای قبلی‌ام وجود داشت مخاطبان زیادی جمع می‌شدند، اما با این حال فیلمبرداری در کمتر از یک ماه به پایان رسید. ما با پیش‌تولید طولانی و مدت فیلمبرداری کوتاه، تجربه جدیدی را رقم زدیم.»

کارگردان سه گانه «اخراجی‌ها» درباره دلیل استفاده از پیام‌های اخلاقی مستقیم در این فیلم گفت: «فیلم سلیقه‌ای است باید توجه داشت که مخاطبین فیلم، مردم و توده‌های مردم هستند. باید جوری حرف بزنیم تا همه متوجه منظور فیلم شوند. من قصد پیچیده حرف زدن ندارم چون به نظرم هنر این است که حرف‌های عمیق را جوری بگوییم که همه بفهمند. این فیلم تلنگری به همه ماست و آیینه‌ای در برابر همه ما قرار داده است.»

محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر فیلم «رسوایی» هم درباره این کار گفت: ‌ درباره این کار از زمان «اخراجی‌ها» صحبت کرده بودیم و مسعود ده‌نمکی دلبستگی زیادی به قصه داشت و هر روز کار را کامل‌تر می‌کرد، بعد از پایان «اخراجی‌های 3» بحث این بود که ادامه پیدا کند و یا این فیلم ساخته شود. فیلمبرداری به تعویق افتاد و من سر کار «کلاه‌پهلوی» بودم و با توجه به اینکه باید خودم را حفظ می‌کردم، نمی‌توانستم لاغر کنم تا اینکه قرعه نقش آقا یوسف به اکبر عبدی افتاد.»

او ادامه داد: «نقشی که من بازی کردم شخصیت ساده‌ای است که می‌خواهد شرعیات را رعایت کند، اما در رفتارش تناقض هم دارد. با توجه به اینکه در چند فیلم اخیری که بازی کرده‌ام همه نقش‌هایم به این نقش شباهت داشت، دیگر دلم نمی‌خواست چنین نقشی را بازی کنم، از سر فیلم «دنیا» من نقش افراد خانم‌باز را بازی کردم وبعد از آن هم در همه فیلم‌ها همین نقش را داشتم، نمی‌خواستم باز هم این نقش را تکرار کنم، اما این کار را کردم. البته هر کدام از این نقش‌ها ظرایف خاص خودشان را دارند.»

ده‌نمکی نیز در پاسخ به صحبت‌های شریفی نیا گفت: من از آقای شریفی نیا خواسته بودم این صحبت‌ها را اینجا نکند. قرار بود ایشان 20 کیلو وزن کم کند تا نقش روحانی را بازی کند، اما از آنجا که ایشان غذا را از جانش بیشتر دوست دارد و آن موقع سر فیلم «کلاه پهلوی» در فرانسه بود، نتوانست این کار را بکند! از او خواهش کردیم یک بار دیگر نقش مردان زن‌باز را بازی کند و این بار بتواند در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را بگیرد و با این جایزه پرونده بازی در این نقش‌ها را ببندد و دل بکند.»

در این بخش از نشست شریفی‌نیا درباره گرفتن سیمرغ توضیح داد: «در جشنواره دولتی به بازیگر جایزه نمی‌دهند به نقش جایزه می‌دهند. برگزار سی و یک سال جشنواره فیلم فجر و جایزه‌ها این مساله را ثابت کرده است. بازیگران برای خلق این شخصیت باید جایزه بگیرند و تحسین شوند.» 
 
ده‌نمکی نیز درباره دلیل تشکر ویژه از ابراهیم حاتمی کیا در تیتراژ این فیلم گفت: «آقای حاتمی کیا جزء معدود آدم‌هایی بود که در سینما به جای اینکه مچم را بگیرد دستم را گرفت. او فیلم «اخراجی‌ها» را واقعا نقد کرد و بعد از آن به من گفت «اخراجی‌ها 2» را نساز. او درباره من گفته بود که ده‌نمکی چهار موتور دارد که تنها یک موتورش روشن است. من هم گفتم شما بیا سه موتور دیگر من را روشن کن.»

کارگردان رسوایی درباره همکاری خود را حاتمی کیا در نوشتن فیلمنامه این فیلم اظهار داشت: «سعی کردم همه مباحث تکنیمی که آقای حاتمی کیا گفته بود رعایت کنم و این فیلمنامه را بر اساس قواعد فیلمنامه‌نویسی نوشتم. چند کتاب هم خواندم و بعد دیدم پرده‌ها با هم متفاوت است. همچنین متوجه شدم نظرات سینمایی هم با هم فرق می‌کند.»

او همچنین افزود: «برخلاف آمار و ارقامی که ارائه می‌شود، مردم در سالن‌های سینما روی زمین می‌نشینند و فیلم می‌بینند، یک فیلم گریه‌دار این‌قدر مردم را به سینما کشانده است و این یعنی اینکه کارمان درست درآمده است. ما در این فیلم حرف خاصی نزدیم و تنها درباره گمشده همه ما که اخلاق است صحبت کردیم، من نگران بودم بعد از «اخراجی‌ها» چه اتفاقی خواهد افتاد. زبان طنزی که آن فیلم داشت در ادامه چه می‌شود اما دیدیم که مردم با این فیلم هم ارتباط خوبی برقرار کردند.» 
 
ده نمکی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که برای «رسوایی» زمان ساخت به وجود آمده است گفت: «در پروسه ساخت و نمایش این فیلم فقط سازمان آب از من شکایت نکرده است. من نمی‌توانم بگویم سر ساخت این فیلم چه مشکلاتی به وجود آمد. «رسوایی» فقط حرف‌های روی منبر را سینمایی کرد. اگر این مساله عبور از خط قرمزهاست، قرآن هم که زن شوهردار را در یک میزانسن با پیغمبر خدا قرار داده، از خط قرمز‌ها عبور کرده است؟»

در بخش دیگری از این نشست شهیدی فر درباره تم فیلم «رسوایی» از کارگردان سوال پرسید. ده نمکی نیز که از ابتدای نشست به اشاره می‌کرد کتاب خواندن در حوزه سینما را تازه شروع کرده است گفتک «هنوز درسمان به این چیز‌ها نرسیده، تم دیگر چیست؟»

شهیدی فر نیز پاسخ داد: «من فکر کردم شما این چیز‌ها را می‌دانید.»

ده نمکی گفت: «می‌دانم شما را سرکار گذاشتم. من با توجه به کتاب‌هایی که خواندم متوجه شدم به تعداد فیلم‌هایی که ساخته می‌شود ژانر وجود دارد. این مسائل را منتقد‌ها از خودشان درآورده‌اند. تو فقط باید فیلمنامه را بنویسی و میزانسن را درست بچینی تا فیلم درست از کار دربیاید.»

او در پاسخ به این سئوال که چرا این همه پیام در فیلم گنجانده است، عنوان کرد: «ممکن است دیگر نگذارند فیلم بسازم به همین دلیل همه حرف‌هایم را در این فیلم زدم. این مدل فیلم ساختن جگر می‌خواهد. من بعضی سکانس‌ها را دو مدل گرفتم که اگر مشکلی پیش آمد بتوانیم برطرف کنیم.»

این کارگردان سینما ادامه داد: «اتفاقی که در حال حاضر در جامعه ما می‌افتد این است که همه برای هم حرف درمی آورند. من همین جا می‌گویم تنها دلیل اینکه روزنامه‌ام را بستم جمله «فاصله حق و باطل دو کلمه است: شنیدن و دیدن» بود.»

در بخش دیگری از این نشست ده نمکی تعبیری از بازیگر در سینمای ایران ارائه داد: «بازیگر در سینما به مثابه بلندگو است برای هیات. نمی‌توانیم بگوییم چون این بلندگو در مراسم عروسی استفاده شده در عزا نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم یا به عکس. او چاره‌ای ندارد که نقش را انتخاب کند، اما کارگردان اینگونه نیست. اگر فیلمی بسازد که خلاف عقایدش باشد خیانت کرده است.»

شریفی نیا نیز در تکمیل صحبت‌های ده‌نمکی گفت: «یکی به من می‌گفت شما بچه‌هایی که در سینما نقش‌های مثبت بازی کرده‌اند مثل مصطفی زمانی را در‌‌ همان نقش‌های مثبت نگه دارید، اما بازیگری اینطور نیست. یکی از به یادماندنی‌ترین و جذاب‌ترین نقش‌هایی که آنتونی کویین بازی کرده است «محمد رسول الله» است. نقش چه مثبت باشد و چه منفی باید تاثیرش را روی مخاطب بگذارد.»

کامران تفتی دیگر بازیگر فیلم «رسوایی» نیز درباره بازی در این فیلم توضیح داد: «آقای ده‌نمکی به من گفت این فیلمنامه را بخوان و من به خاطر اشتباهاتی که در چند فیلم اخیرم انجام داده بودم گفتم اگر سیاسی نیست، می‌خوانم. بعد هم خواندم و دیدم ربطی به سیاست ندارد.»

ده نمکی نیز در پاسه به تفتی گفت: «تو که به من گفتی اگر فیلم بعدی‌ات سیاسی باشد در آن بازی می‌کنی.»

تفتی پاسخ داد: «آن فیلم فرق دارد.»

منبع: خبرآنلاین

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 گزارش تصویری


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


 
 

منبع: سینمای ما

 


 نوشته شده توسط علی بیدار در چهارشنبه 91/11/18 و ساعت 12:20 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 48
مجموع بازدیدها: 348201
جستجو در صفحه

خبر نامه