سینما، ادبیات، مطالعات فرهنگی و ...
پوستر فیلم رسوایی به کارگردانی مسعود ده نمکی
معرفی برندگان هشتادوپنجمین مجسمه طلایی آکادمی علوم وهنر سینمایی
بهترین فیلم:
عشق
«آرگو»(برتده)
«جانوران حیات وحش جنوب»،
«جانگو آزاد شده»،
«بینوایان»،
«زندگی پای»،
«لینکلن»،
کتاب بارقه امید»،
«سی دقیقه پس از نیمه شب»
بهترین بازیگر مرد:
بردلی کوپر، «کتاب بارقه امید»
دانیل دی- لوییس، «لینکلن»(برتده)
هیو جکمن، «بینوایان»
یواکین فینیکس، «مرشد»
دنزل واشینگتن «پرواز»
بهترین بازیگر زن:
جسیکا چستین، «سی دقیقه پس از نیمه شب»
جنیفر لارنس «کتاب بارقه امید» (برتده)
امانوئل ریوا، «عشق»
کوونژانی والیس، «جانوران حیات وحش جنوب»
نائومی واتس، «غیرممکن»
بهترین بازیگر مرد مکمل:
آلن آرکین، «آرگو»
رابرت دنیرو، «کتاب بارقه امید»
فیلیپ سیمور هافمن، «مرشد»
تامی لی جونز، «لینکلن»
کریستوف والتس، «جانگو آزاد شده» (برنده)
بهترین بازیگر زن مکمل:
ایمی آدامز، «مرشد»
سالی فیلد، «لینکلن»
آن هاتاوی، «بینوایان» (برنده)
هلن هانت، «جلسات»
جکی ویور، «کتاب بارقه امید»
بهترین کارگردانی:
میشائل هانکه، «عشق»
آنگ لی، «زندگی پای» (برتده)
دیوید ا. راسل، «کتاب بارقه امید»
استیون اسپیلبرگ، «لینکلن»
بن زیتلین، «جانوران محیط وحش جنوب»
بهترین فیلم خارجیزبان:
«عشق» میشل هانکه (اتریش) (برنده)
«جادوگر جنگ» کیم نگوین (کانادا)
«نه» پابلو لارین (شیلی)
«یک رابطه شاهانه» نیکلای آرسل (دانمارک)
«کن-تیکی» اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ (نروژ)
بهترین فیلم بلند انیمیشن:
«شجاع»، (برنده)
«فرانکنوینی»،
«پارانورمن»،
«دزدان دریایی! گروه ناجورها»،
« رالف خرابکار»
بهترین فیلمنامه اقتباسی:
کریس تریو، «آرگو»(برتده)
لوسی آلیبار و بن زیتلین، «جانوران حیات وحش جنوب»
دیوید مگی، «زندگی پای»
تونی کوشنر، «لینکلن»
دیوید ا. راسل، «کتاب بارقه امید»
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی:
میشائل هانکه، «عشق»
کوئنتین تارانتینو، «جانگو آزاد شده» (برتده)
جان گاتین، «پرواز»
وس اندرسن و رومن کوپولا، «قلمرو طلوع ماه»
مارک بول، «سی دقیقه پس از نیمه شب»
بهترین فیلمبرداری:
سیموس مگراوی، «آنا کارنینا»
رابرت ریچاردسن، «جانگو آزاد شده»
کلودیو میراندا، «زندگی پای» (برنده)
یانوش کامینسکی، «لینکلن»
راجر دیکینز، «اسکایفال»
بهترین تدوین:
ویلیام گلدنبرگ، «آرگو» (برنده)
تیم اسکوارز، «زندگی پای»
مایکل کان، «لینکلن»
جی کاسیدی و کریسپین استرادرز، «کتاب بارقه امید»
ویلیام گلدنبرگ و دیلن تیچنر، «سی دقیقه پس از نیمه شب»
بهترین طراحی صحنه:
«آنا کارنینا»
«هابیت: یک سفر غیرمنتظره»
«بینوایان»
«زندگی پای»
«لینکلن» (برتده)
بهترین طراحی لباس:
«آنا کارنینا» (برتده)
«بینوایان»
«لینکلن»
«آینه آینه»
«سفیدبرفی و شکارچی»
بهترین چهرهپردازی:
«هیچکاک»
«هابیت: یک سفر غیرمنتظره»
«بینوایان» (برنده)
بهترین موسیقی:
داریو ماریانلی، «آنا کارنینا»
الکساندر دسپلا، «آرگو»
مایکل دانا، «زندگی پی» (برنده)
جان ویلیامز، «لینکلن»
تامس نیومن، «اسکایفال»
بهترین ترانه:
جی. رالف برای ترانه «پیش از زمانِ من» از فیلم «در جستجوی یخ»
کلود-میشل شونبرگ، آلن بوبلی و هربرت کرتسمر برای «ناگهان» از فیلم «بینوایان »
مایکل دانا و بامبی جایشری برای ترانه «لالایی پی» از فیلم «زندگی پای»
ادل و پل اپورث برای «اسکایفال» از فیلم «اسکایفال» (برنده)
والتر مورفی و ست مکفارلین برای ترانه «همه به یک دوست خوب نیاز دارند» از فیلم «تد»
بهترین صداگذاری:
آرگو
بینوایان(برنده)
زندگی پای
لینکلن
اسکایفال
بهترین تدوین صدا: در این بخش دو اسکار تعلق گرفت
آرگو
جانگو آزاد شده
زندگی پای
اسکایفال(برنده)
سی دقیقه پس از نیمه شب(برنده)
بهترین جلوههای تصویری:
انتقامجویان
هابیت: یک سفر غیرمنتظره
زندگی پای (برنده)
پرومته
سفیدبرفی و شکارچی
بهترین مستند بلند:
پنج دوربین شکسته/ عماد برنات و گای داویدی
نگهبان/ درور موره
چگونه از یک بیماری همهگیر جان سالم به در ببریم/ دیوید فرانس
جنگ نامرئی/ کربی دیک
در جستجوی شوگر من/ مالک بندالجلول(برنده)
بهترین مستند کوتاه:
Inocente،شان فاین (برنده)
Kings Point، ساری گیلمان
دوشنبهها در رسین، سینتیا وید
قلب باز، کیف داویدسن
رستگاری، یان آلپرت و متیو اونیل
بهترین فیلم کوتاه انیمیشن:
آدام و سگ، مینکیو لی
Fresh Guacamole، پیایاس
Head over Heels، تیموتی رکارت
Paperman، جان کارز(برنده)
«سیمپسونها:طولانی ترین مراقبت روزانه»، دیوید سیلورمن
بهترین فیلم کوتاه زنده:
اسد، برایان باکلی و مینو جرجوره
پسران بوزکاشی، سام فرنچ
منع عبور و مرور، شاون کریستنسن (برنده)
مرگ یک سایه، توم فان آورمائت و الن دی ول
هنری، یان اینگلند
50 نکته جالب درمورد هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار
همه ما عاشق نکات حاشیهای و به ظاهر بیاهمیت هستیم و وقتی صحبت از جوایز اسکار میشود، شاید این نکات جذابیت بیشتری داشته باشد.هشتاد و پنجمین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی 24 فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار میشود.
در فاصله چند روز به برگزاری جوایز اسکار ذکر 50 نکته جالب درمورد پرزرق و برقترین جوایز سینمایی دنیا بیمناسبت نیست.
1- در میان 9 نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم، «لینکلن» ساخته استیون اسپیلبرگ با 180 میلیون دلار بیشترین فروش را در آمریکای شمالی داشته، اما در سطح جهانی (فروش بازار آمریکای شمالی به اضافه فروش بازار بینالمللی) فیلم «زندگی پی» به کارگردانی آنگ لی با 576 میلیون دلار پرفروشترین فیلم است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اکران «زندگی پی» همچنان ادامه دارد. اگر «زندگی پی» برنده شود، بدون در نظر گرفتن نرخ تورم پس از «فارست گامپ»، «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» و «تایتانیک» چهارمین فیلم پرفروش برنده اسکار بهترین فیلم میشود. ضمن اینکه «زندگی پی» سیزدهمین فیلم پرفروش نامزد اسکار بهترین فیلم است.
2- 9 فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم درمجموع 918 میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط 102 میلیون دلار) و 2.035 میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط 226 میلیون دلار) فروختهاند. چه کسی میگوید با کار باکیفیت نمیتوان پول درآورد؟
3- مجموع فروش فیلمهایی که امسال نامزد اسکار بهترین فیلم هستند، در مقایسه با پارسال که 9 فیلم نامزد این جایزه درمجموع 622 میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط 69 میلیون دلار) و 1.245 میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط 139 میلیون دلار) فروختند، بیشتر است، اما در مقایسه با سال 2010 که 10 نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم درمجموع 1.355 میلیارد دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط 135 میلیون دلار) و 3.342 میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط 334 میلیون دلار) فروختند و سال 2009 که فیلمها درمجموع 1.7 میلیارد دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط 170 میلیون دلار) و 4.68 میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط 468 میلیون دلار) فروختند، کمتر است.
4- اگر جرج کلونی به عنوان یکی از تهیهکنندگان «آرگو» جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کند، دومین نفری است که هم برای بازیگری و هم برای تهیهکنندگی اسکار گرفته است. مایکل داگلاس اولین نفر بود که به این موفقیت دست پیدا کرد. او در 1988 برای «وال استریت» اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و در 1976 برای «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» برنده اسکار بهترین فیلم شد.
5- نامزدی کلونی برای «آرگو» یک رکورد هم برای او به همراه داشت. او تنها فردی است که در بیشتر بخشهای فردی جوایز اسکار نامزد شده است: بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد مکمل، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و در این دوره بهترین فیلم. وارن بیتی، جان هیوستن و کنت برانا همگی در پنج بخش نامزد اسکار شده بودند، هرچند برانا هیچوقت برنده اسکار نشد.
6- تنها فیلمی که امسال بخت دریافت «پنج بزرگ» (فیلم، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه) را دارد، «کتاب بارقه امید» به کارگردانی دیوید ا. راسل است. پیش از این تنها سه فیلم به این موفقیت دست پیدا کردند: «یک شب اتفاق افتاد»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «سکوت برهها»
«کتاب بارقه امید» با بازی برادلی کوپر و رابرت دنیرو در پنج بخش اصلی نامزد اسکار است
7- «آرگو» در میان نامزدهای اسکار بهترین فیلم بیشترین بخت را برای دریافت جایزه این بخش دارد و اگر این اتفاق بیفتد، پس از «رانندگی برای خانم دیزی» در 1990 اولین فیلمی است که بدون نامزد شدن در بخش کارگردانی موفق به دریافت این جایزه شده است.
8- برعکس، از دومین دوره جوایز اسکار در 1930 که فرانک لوید برای «The Divine Lady» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد، هیچ فیلمی بدون نامزد شدن در بخش اسکار بهترین فیلم، جایزه کارگردانی را نبرده است.
9- اگر استیون اسپیلبرگ برای «لینکلن» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بگیرد، به همراه ویلیام وایلر و فرانک کاپرا دومین فیلمسازی میشود که بیشترین اسکار این بخش را گرفته است. جان فورد با چهار جایزه اسکار (از تنها پنج نامزدی) رکورددار است.
10- اسپیلبرگ همچنین در حال حاضر سومین فردی است که بیشترین نامزدی را در بخش کارگردانی داشته است. او به همراه مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، فرد زینهمان و دیوید لین درمجموع هفت بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی بوده است. بیلی وایلدر با هشت نامزدی در رده دوم و ویلیام وایلر با 12 نامزدی رکورددار است.
11- اگر میشائل هانکه برای «عشق» برنده اسکار بهترین کارگردانی شود، تنها کارگردانی است که برای یک فیلم کاملا غیرانگلیسیزبان جایزه این بخش را برده است.
12- هانکه همچنین پس از فرد زینهمان در 1978 (برای «جولیا») اولین کارگردان اتریشی است که نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است. زینهمان برخلاف هانکه تبعه آمریکا بود.
13- اگر آنگ لی دوشنبه صبح جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بگیرد، دومین کارگردان آسیاییتبار است که جایزه این بخش را دریافت کرده است. اولی هم خود بود که سال 2006 برای «کوهستان بروکبک» برنده این جایزه شد.
14- بن زیتلین («جانوران محیط وحش جنوب») با 30 سال سن هفتمین جوانترین نامزد بخش کارگردانی است (تنها جان سینگلتن، اورسن ولز، کنت برانا، کلود للوش، ام. نایت شیامالان و جرج لوکاس از او جوانتر بودند). اگر زیتلین برنده اسکار کارگردانی شود، سه سال از کارگردانی که در حال حاضر رکورد را در اختیار دارد، جوانتر است: نورمن تاروگ که در 1931 برای «اسکیپی» برنده اسکار کارگردانی شد.
15- برعکس، اگر میشائل هانکه برنده شود، دومین پیرترین برنده بخش کارگردانی در تاریخ برگزاری جوایز اسکار میشود. تنها کلینت ایستوود که برای «عزیز میلیون دلاری» برنده جایزه این بخش شد، از او پیرتر است.
میشائل هانکه (نفر وسط) برای «عشق» در بخش بهترین کارگردان نامزد اسکار است
16- هیچ فیلم استیون اسپیلبرگ از 15 سال پیش که «نجات سرباز رایان» برنده اسکار شد، اسکار دریافت نکرده است.
17- به گزارش لس آنجلس تایمز، استودیوهای برادران وارنر و دیزنی در کمپین اسکار هر یک حداقل 10 میلیون دلار به ترتیب برای فیلمهای «آرگو» و «لینکلن» خرج کردهاند، اما در شرایطی که فقط هزینه تبلیغ در صفحه اول نشریه ورایتی رقمی درحدود 80 هزار دلار است، این رقم خیلی غافلگیرکننده نیست. در همین حال، استودیو یونیورسال برای تبلیغ «بینوایان» برای هر یک از رایدهندگان جوایز انتخاب منتقدان یک آیپاد با ساندترک این فیلم فرستاد.
18- اگر دانیل دی- لوییس برای «لینکلن» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شود، اولین فردی است که برای بازی در نقش یکی از روسای جمهور آمریکا اسکار برده است.
19- یک بازیگر دیگر هم برای بازی در نقش آبراهام لینکلن نامزد اسکار شده است - ریموند مسی برای «ایب لینکلن در ایلینویز» در 1940. او جایزه را به جیمز استیوارت در «داستان فیلادلفیا» باخت.
20- دی- لوییس همچنین اولین بازیگری خواهد شد که برای فیلمی از استیون اسپیلبرگ اسکار میبرد (تامی لی جونز یا سالی فیلد هم میتوانند امسال این کار را انجام بدهند).
21- دی- لوییس در عین حال در صورت پیروزی اولین بازیگری میشود که برنده سه اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. جک نیکلسن و والتر برنان هم هر یک سه اسکار گرفتهاند، اما یکی از جوایز نیکلسن در بخش مرد مکمل و هر سه جایزه برنان در بخش مرد مکمل بود.
22- رابرت دنیرو، سالی فیلد و دنزل واشنگتن هم اگر امسال برنده شوند، به باشگاه سه اسکاریها میپیوندند. در حال حاضر تنها پنج بازیگر این افتخار را دارند: کاترین هپبرن (با چهار جایزه اسکار)، نیکلسن، برنان، اینگرید برگمن و مریل استریپ که پارسال به این باشگاه پیوست.
23- هر پنج نامزد بخش بهترین بازیگر مرد مکمل (آلن آرکین، دنیرو، فیلیپ سیمور هافمن، جونز و کریستوف والتس) پیش از این برنده اسکار شدهاند. فیلیپ سیمور هافمن تنها بازیگری است که در این بخش اسکار نگرفته است.
24- دنزل واشنگتن در «پرواز» نقش یک خلبان الکلی را بازی میکند. او نوزدهمین بازیگری است که برای بازی در نقش یک دائمالخمر نامزد اسکار شده است.
دنزل واشنگتن دو بار برنده اسکار شده و امسال برای «پرواز» نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد است
25- در 1983 هر پنج نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد (مایکل کین در «تعلیم دادن ریتا»، رابرت دووال در «بخشایش مهرآمیز»، تام کونتی در «روبن روبن» و تام کورتنی و آلبرت فینی در «دستیار لباس») نقش شخصیتهای الکلی را بازی کردند.
26- «کتاب بارقه امید» اولین فیلم پس از «سرخها» در 1981 است که در هر چهار بخش بازیگری نامزد اسکار شده است. آن سال تنها مورین استپلتن جایزه اسکار را به خانه برد.
27- تنها دو فیلم در سه بخش بازیگری برنده اسکار شدهاند - «تراموایی به نام هوس» و «شبکه». هیچ فیلمی در چهار بخش بازیگری پیروز نشده است.
28- پیش از هیو جکمن، تنها یک بازیگر در 30 سال گذشته برای بازی در یک موزیکال در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد اسکار شده است – جانی دپ در «سوئینی تاد» (آخرین نفر پیش از او روی شایدر در فیلم «All That Jazz» بود). و از 1964 که رکس هریسن برای «بانوی زیبای من» برنده اسکار شد، هیچ بازیگری برای یک موزیکال اسکار بهترین بازیگر مرد را نگرفته است.
29- تنها یک بازیگر در یک سال برای بازی در یک نقش هم در بخش بهترین بازیگر مرد و هم در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد شده است - بری فیتزجرالد برای «راه خودم را میروم» در 1944 (او جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را گرفت، در حالی که بینگ کرازبی برای همین فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد). دو بازیگر - آل پاچینو و جیمی فاکس - در یک سال هم در بخش بهترین بازیگر مرد و هم در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل، اما در نقشهای متفاوت نامزد اسکار شدهاند. هر دو جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کردند.
30- هیچ یک از پنج نامزد اسکار بهترین بازیگر زن پیش از این اسکار نگرفتهاند. این تنها بخشی است که امسال هیچ یک از نامزدهای آن سابقه دریافت جایزه اسکار را ندارند.
31- اگر کوونژانی والیس برای «جانوران محیط وحش جنوب» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شود، ششمین نفری میشود که برای اولین نقشآفرینی خود این جایزه را میگیرد. شرلی بوت برای «برگرد، شبا کوچولو» در 1952، اودری هپبرن برای «تعطیلات رمی» در 1953، جولی اندروز برای «مری پاپینز» در 1964، باربارا استرایسند برای «دختر بامزه» در 1968 و مارلی ماتلین برای «بچههای یک خدای کهتر» در 1986 تنها کسانی هستند که قبلا این کار را انجام دادهاند.
32- به همین شکل، اگر بن زیتلین برای «جانوران محیط وحش جنوب» اسکار بهترین کارگردانی را ببرد، هفتمین فیلمساز اول میشود که برای اولین فیلم بلند داستانی خود به موفقیت دست پیدا میکند. دلبرت مان برای «مارتی» در 1955، جروم رابینز برای «داستان وست ساید» در 1961، رابرت ردفورد برای «مردم عادی» در 1980، جیمز ال. بروکس برای «مهرورزی» در 1983، کوین کاستنر برای «با گرگها میرقصد» در 1990 و سام مندس برای «زیبایی آمریکایی» در 1999 پیش از او این کار را انجام دادهاند.
33- کوونژانی والیس (Quvenzhane Wallis) اولین نامزد بخش بازیگری تاریخ جوایز اسکار است که نام او حرف Q دارد.
34- او در عین حال با 9 سال سن جوانترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است.
کوونژانی والیس 9 ساله جوانترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است
35- امائول ریوا («عشق») با 85 سال سن پیرترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است.
36- ریوا متولد 24 فوریه است، یعنی او هشتاد و ششمین سال تولد خود را در مراسم اسکار جشن میگیرد.
37- به این ترتیب، ریوا دقیقا یک سال از جوایز اسکار بزرگتر است.
38- ایمی آدامز («مرشد») امسال برای چهارمین بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شده است. سه بار قبلی او پیروز نبوده است. آدامز از این جهت پس از تلما ریتر قرار میگیرد که در این بخش شش بار نامزد شد، اما هیچ وقت برنده نشد.
39- جسیکا چاستین تنها نامزد بخش بازیگری است که پارسال هم نامزد دریافت اسکار بود. او برای شکستن رکورد مشترک بت دیویس و گریر گارسن راه درازی در پیش دارد. آنها هر یک پنج بار پشت سر هم نامزد اسکار شدند؛ دیویس از 1938 تا 1942 و گارسن از 1941 تا 1945.
40- نامزدی جان ویلیامز برای موسیقی «لینکلن» چهل و هشتمین نامزدی اسکار اوست. هیچ فرد زندهای به اندازه او نامزد اسکار نبوده است.
41- تامس نیومن آهنگساز «اسکایفال» 11 بار نامزد اسکار بوده و هیچوقت جایزه نگرفته است. راجر دیکینز فیلمبردار این فیلم هم 10 نامزدی اسکار در کارنامه دارد، بیآنکه جایزه برده باشد. این دو اولین بار برای یک فیلم مشترک نامزد اسکار شدند: «رهایی از شاوشنک» در 1994
42- ترانه «اسکایفال» ادل اولین ترانه یک فیلم جیمز باند است که پس از «فقط به خاطر چشمهای تو» در 1981 نامزد اسکار بهترین ترانه شده و اگر برنده شود اولین ترانه فیلمی از باند است که اسکار میگیرد.
43- ترانه «اسکایفال» همچنین اولین ترانه فیلمی از باند است که در فهرست 10 ترانه پرفروش بیلبورد قرار گرفت.
«اسکایفال» با بازی دانیل کریگ در نقش جیمز باند در پنج بخش نامزد اسکار است
44- «اسکایفال» با نامزدی در پنج بخش رکورد «جاسوسهای که مرا دوست داشت» (که در سه بخش نامزد بود) را شکست و بیشترین نامزدی اسکار فیلمی از باند را به نام خود ثبت کرد. فیلمهای باند در مجموع دو اسکار گرفتهاند (صدا برای «گلدفینگر» و جلوههای ویژه برای «تندربال») و 12 بار دیگر نامزد اسکار بودهاند.
45- جی. رالف برای ترانه «Before My Time» از فیلم مستند «در جستجوی یخ» نامزد اسکار بهترین ترانه است. پیش از این تنها مستندی که در بخش ترانه نامزد شد، «یک حقیقت ناراحتکننده» بود.
46- «شوالیه تاریکی برمیخیزد» کریستوفر نولان حتی در یک بخش هم نامزد اسکار نشد. درمجموع، سهگانه بتمن نولان دو بار برنده اسکار (هر دو برای «شوالیه تاریکی») و 9 بار نامزد اسکار («بتمن آغاز میکند» تنها در یک بخش نامزد شد) شد. «انتقامجویان» هم تنها در بخش جلوههای ویژه نامزد شده است. فیلمهای استودیو مارول در مجموع چهار بار نامزد شدهاند و هیچ جایزهای نگرفتهاند.
47- «نه» ساخته پابلو لارین که برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجیزبان رقابت میکند، اولین فیلم شیلیایی است که در تاریخ برگزاری جوایز آکادمی نامزد اسکار شده است.
48- ظاهرا حضور جان گودمن در یک فیلم برای آن فیلم خوششانسی میآورد. او پارسال در فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» بازی کرد که برنده اسکار بهترین فیلم شد و امسال هم در «آرگو» بازی کرده که احتمالا اسکار بهترین فیلم را میگیرد. در چند سال اخیر دو بار دیگر این اتفاق افتاده است. گای پیرس در هر دو فیلم برنده اسکار «قفسه درد» و «گفتار پادشاه» بازی کرد و قبل از او هم راسل کرو در دو فیلم برنده اسکار «گلادیاتور» و «یک ذهن زیبا» مقابل دوربین رفت.
49- اما رکورد بازی در بیشترین فیلمهای برنده اسکار در اختیار فرانکلین فارنام بازیگر نقشهای مکمل است که در شش فیلم بازی کرد: «زندگی امیل زولا» در 1937، «تعطیلی از دست رفته» در 1945، «قرارداد شرافتمندانه» در 1947، «همه چیز درباره ایو» در 1950، «بزرگترین نمایش روی زمین» در 1952 و «دور دنیا در 80 روز» در 1956. درمورد بازیگرانی که در حال حاضر فعال هستند، نایجل داونپورت، رالف فاینس، کالین فیرث، مورگان فریمن،بث گرانت، برنارد هیل، داستین هافمن، دایان کیتن، شرلی مکلین، جک نیکلسن و تالیا شایر هر یک در سه فیلم برنده اسکار بهترین فیلم بازی کردهاند. اگر «بینوایان» یا «کتاب بارقه امید» امسال اسکار بهترین فیلم را بگیرند، راسل کرو و رابرت دنیرو هم به این گروه میپیوندند.
50- پیش از ست مکفارلین، تنها دو نفر دیگر در همان سالی که مجری مراسم جوایز اسکار بودند، نامزد جایزه اسکار هم بودند: پل هوگان (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای «کروکودیل دندی» در 1987) و جیمز فرانکو (نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای «127 ساعت» در 2011).- سینمای ما
کیارستمی: «مثل یک عاشق» را 17 سال به تعویق انداختم
کارگردان ایرانی برندهی نخل طلا در گفتوگو با یک رسانه آمریکایی برای اولینبار اذعان کرد، فیلم جدیدش «مثل یک عاشق» را 17 سال قبل قصد داشته بسازد که به دلایل مختلف به تعویق افتاد. کیارستمی که جدیدترین ساختهاش «مثل یک عاشق» بر پرده سینماهای جهان در حال اکران است، در گفتوگو با «کاترین بروکس»، خبرنگار وبسایت «هافینگتن پست» درباره موانع پیش رویش برای ساخت فیلم در خارج از ایران گفت: برخی جزئیات بودند که چندان مهم به نظر نمیرسیدند و آنگونه که تصور میکردم قبل از آمدن به ژاپن برای ساخت فیلم قابل توجه نبودند، اما باید آنها را میپذیرفتم.
وی افزود: یکی از موارد جالب درباره صدای فیلم زمانی بود که در ایران، من در فیلمنامه نوشتم که در یکی از صحنهها ما صدای دزدگیر خودرو در خیابان میشنویم. اما وقتی عوامل ژاپنی فیلم هنگام فیلمبرداری در توکیو صدا را شنیدند، با تعجب پرسیدند که صدا چیست؟ و ما در پاسخ گفتیم که این صدای دزدگیر خودرو است. اما آنها نمیدانستند یعنی چه! چون در ژاپن خودرویی سرقت نمیشود که نیاز به آن باشد. کیارستمی در ادامه افزود: نمونه دیگر از این اتفاقات زمانی بود که آکیکو (شخصیت اصلی فیلم) صدمه میبیند و پیرمرد شروع به مداوای او میکند. من از او خواستم که صورت آکیکو را در دستش بگیرد یا موهایش را لمس کند. اما پیرمرد گفت که هرگز این کار را نخواهد کرد و به عنوان یک ژاپنی، صورت دختر جوانی را لمس نمیکند. ما 3 برداشت از این صحنه گرفتیم، اما او هربار از این کار امتناع ورزید. پس من به عنوان یک خارجی باید میپذیرفتم یک مرد ژاپنی این کار را انجام نخواهد داد. برای اینکه به رسومها و فرهنگ ژاپن وفادار بمانم، باید بعضی چیزها را میپذیرفتم.
وی درباره اینکه پس با توجه به این موارد، فیلمنامه طی سالها تغییر کرده است گفت: بله؛ در واقع جزئیات خیلی مهمی بودند که این فیلم را مدت 17 سال به تعویق انداخت. چرا که من در نظر داشتم که این فیلم را مدتها قبل مقابل دوربین ببرم، اما مجبور بودم به خاطر ویژگیهای فرهنگ ژاپن پروژه را رها کنم. خالق «طعم گیلاس» در ادامه گفت: همیشه یک صحنه بود که نقطه اصلی و محوریت داستان بود و آن زمانی بود که «آکیکو» در حالیکه حرفها و نصیحتهای مادربزرگش را میشنید، او را از دوردست میدید. من میخواستم که این صحنه در یک میدان دایرهای و فقط در یک نما گرفته شود؛ به شکل غیرمستقیم؛ طوری که مادربزرگ در وسط میدان قرار بگیرد، اما عوامل ژاپنی فیلم به من گفتند که در ژاپن هیچ میدان دایرهای شکلی وجود ندارد. بنابراین گرفتن این صحنه غیرممکن به نظر میرسید و پذیرفتم که این سکانس را نگیرم و به جایش در یک میدان معمولی و در نماهای متفاوت فیلمبرداری کنم. نزدیک بود به خاطر این صحنه کل فیلم متوقف شود. کیارستمی درباره این ویژگی منحصر به فرد در فیلمهایش که همواره بحث حرکت و جنبش در آثارش نمایان بوده (به شکل راه رفتن یک نفر به دور ساختمان یا رانندگی در یک خیابان شلوغ) گفت: بله، به عقیده من زندگی توالی از حرکت و سکون است و اگر میخواهید که فیلمتان به زندگی وفادار باشد، باید این ویژگیها را داشته باشد.
کارگردان ایرانی برنده نخل طلا درباره فعالیتهای هنری که غیر از فیلمسازی دارد گفت: زمانی که وارد این اتاق شدم و صفحات روی جلد نشریه نیویورکر را بر روی دیوار دیدم، به یاد زمانی افتادم که از من خواسته شد تا طرح جلد مجله متعلق به «فرانسیس فورد کوپولا» (All - story) را طراحی کنم. آنها از هنرمندان مختلفی خواستند تا این کار را انجام دهند و برای یک شماره نیز من طراحی این مجله را برعهده داشتم. در واقع هیچ روز یا هفتهای نیست که من بر روی عکاسی و یا کارهای گرافیکی کار نکنم. این کار هر روز من است. میتوانم بگویم که سینما حرفهی من است، اما تفریح واقعی من که بیشتر وقتم را به آن اختصاص میدهم، عکاسی و هنرهای بصری است. کیارستمی در پایان در پاسخ به اینکه آیا در مصاحبههایش هرگز پرسشی بوده که دوست داشته از وی بپرسند تا به آن جواب دهد گفت: نه، اما پرسشهایی بوده که دوست داشتم هیچ وقت از من نپرسند. چون احساس میکنم من را در مقام یک سیاستمدار و سخنگو، و نه به عنوان یک فیلمساز قرار میدهند و این برای من بسیار آزار دهنده است.-سینمای ایران