سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 28

ماجرای حاتمی کیاو کلاه قرمزی
یکی از این زمان‌های به یاد ماندنی حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه «کلاه قرمزی 88» بود. اکثر بینندگان این برنامه متوجه شدند که حاتمی‌کیا از این‌که مقابل 2 عروسک باید توانایی بازیگری، کارگردانی و نویسندگی خود را به نمایش بگذارد، غافلگیر شده بود

 نوروز 88 هم با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش تمام شد و روزهای پر کار گردانندگان صدا و سیما به پایان رسید؛ مسلما بینندگان برنامه‌های تلویزیون لحظات مفرح این برنامه‌ها را به خاطر سپرده‌اند و تا چند روزی این لحظات را در ذهن مرور می‌کنند و یا با دوستان خود آنها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند.

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از این زمان‌های به یاد ماندنی حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه «کلاه قرمزی 88» بود. اکثر بینندگان این برنامه متوجه شدند که حاتمی‌کیا از این‌که مقابل 2 عروسک باید توانایی بازیگری، کارگردانی و نویسندگی خود را به نمایش بگذارد، غافلگیر شده بود و متحیر به این عروسک‌ها و مجری که آنها را هدایت می‌کرد نگاه می‌کرد؛ حیرتی که تا پایان حضورش در این برنامه در چهره او دیده می‌شد و باعث شده بود تا او فقط از فیلم‌های آماتوری که کلاه قرمزی ساخته بود تعریف کند.
اگر فقط برخی از بینندگان مجموعه کلاه قرمزی 88 متوجه حیرت حاتمی‌کیا شدند اما همه این مخاطبان از دیدن «پسر خاله» که ناگهان پشت سر حاتمی‌کیا ظاهر شد، لبخند زدند و وقتی او با بیان منحصر به فرد خود گفت: «سلام ابرام آقا...» از خنده منفجر شدند چون از واکنش حاتمی‌کیا به این سلام فهمیدند که تاکنون کسی با این لحن به او سلام نداده است. پسرخاله شفاف و صمیمی‌ از حاتمی‌کیا دعوت کرد به محله قدیمی‌ خود سر بزند و مثل قدیم‌ترها بیاید نان بگیرد تا دوستداران و بچه محل‌ها او را ببینند. این نوع دعوت هم حاتمی‌کیا و هم مخاطبان این برنامه را شگفت زده کرد.

مجموعه کلاه قرمزی و پسر خاله با اتکا به موفقیت گذشته ودعوت از شخصیت‌های مختلف به عنوان مهمان توانست در ایام نوروز مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. یکی ازاین مخاطبان مجید مظفری است که این مجموعه را دیده و از تماشای آن لذت برده است. مظفری در این باره به خبرنگار «جام‌جم» گفت: مجموعه کلاه قرمزی موفق است چون با مخاطب صادق است و سازندگان آن متخصص ساخت آثار کودکانه هستند و به کار خود اشراف دارند.

مظفری فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی را که در ایام نوروز از تلویزیون پخش شد، خوب ارزیابی کرد و گفت: هم فیلم‌های ایرانی و هم خارجی خوب بودند و ارزش این را داشتند تا مخاطب به تماشای آن بنشیند.

سعید قطبی‌زاده، منتقد سینما و تلویزیون اما از بینندگانی است که ابتدا با اشتیاق به تماشای مجموعه کلاه قرمزی 88 نشسته اما بعد از دیدن چند قسمت آن را پیگیری نکرده است.

قطبی‌زاده در این باره گفت: کلاه قرمزی در زمان خودش جذاب بود اما اکنون نه کلاه قرمزی و نه گروه همراهش جذابیت گذشته را ندارند. عروسک‌هایی که به جمع کلاه قرمزی افزوده شده بودند طراوت لازم را نداشتند. به همین دلیل کلاه قرمزی 88 خسته‌کننده شده بود و کشش نداشت تا بیننده را به تماشای این مجموعه ترغیب کند.

هزار چهره بهتر از دوهزار چهره

به گفته بسیاری از بینندگان تلویزیون، رقیب سرسخت کلاه قرمزی در ایام نوروز 88 ، مرد 2 هزار چهره بود که مهران مدیری نقش او را بازی می‌کرد. مرد 2 هزار چهره امسال در ادامه مرد هزار چهره، نوروز به خانه‌ها آمد تا خاطره خوب «مسعود شصتچی» را در ذهن مخاطبان زنده کند اما از شواهد بر می‌آید که مرد 2 هزار چهره نتوانست مانند مرد هزار چهره طرفداران بسیار پیدا کند. مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون که او را بیشتر در آثار کمیک می‌بینیم درباره مرد 2 هزار چهره گفت: این مجموعه نتوانست موفقیت سری اول خود را تکرار کند، به این دلیل که قصه‌اش برای مخاطبان روشن بود و دیگر نمی‌توانست آنها را غافلگیر کند.

قطبی‌زاده هم درباره این سریال گفت:خود مدیری در نقش مسعود شصتچی خوب بازی می‌کرد اما مساله این جاست که مدیری مدام خودش را تکرار می‌کند و این تکرار بیننده را خسته می‌کند.

محمدتقی فهیم دیگر منتقد سینما و تلویزیون در ارزیابی سریال مرد دو هزار چهره گفت: مرد 2 هزار چهره در میان سریال‌هایی که ایام نوروز از تلویزیون پخش شد در صدر جدول ارزشیابی قرار می‌گیرد. این سریال تاثیرگذار بود و نقدهای خوبی بر بخش مدیریتی جامعه داشت اما همین سریال در قیاس با سریال مرد هزار چهره برای مدیری یک گام به عقب بود چون بدعت‌ها و نوآوری‌های مرد هزار چهره را نداشت و به نوعی می‌توان مرد 2 هزار چهره را تکرار مرد هزار چهره دانست.

فهیم افزود: امسال تلویزیون با نمایش برخی فیلم‌های سینمایی مانند فیلم «طعم گیلاس» نشان داد که مدیران سیما نگاهی همه جانبه به برنامه‌های نوروزی دارند و تمایل دارند اقشار مختلف مخاطب را جذب برنامه‌های تلویزیون کنند. به همین دلیل کارگردانانی مانند مدیری باید از این فضای مناسب بیشترین استفاده را می‌بردند و آثار در خور تامل‌تری تولید می‌کردند.

فهیم یکی از بینندگان سریال «ماه عسل» هم بوده که نوروز امسال از شبکه 2 سیما پخش شد. فهیم درباره این سریال گفت: آنچه باعث شد سریال ماه عسل ضعیف جلوه کند فقدان قصه در فیلمنامه این سریال بود.

فیلمنامه کشمکش لازم را نداشت و کارگردان تلاش کرده بود که این کمبود را به وسیله قدرت بازیگران برطرف کند که موفق نشده بود. چون یک فیلمنامه پر دیالوگ و پر بگو مگو و بدون قصه را نمی‌توان فقط با اتکا به قدرت بازیگران به سریالی موفق تبدیل کرد؛ بازیگر برای نمایش قدرت خود به قصه و داستان پر کشش نیاز دارد.

تلویزیون رسانه‌ای پر قدرت

آنتن همه شبکه‌های تلویزیون در ایام نوروز در بیشتر اوقات شبانه روز پر بود.

دست‌اندرکاران تلویزیون تلاش کرده بودند با ایجاد تنوع در برنامه‌ها همه مخاطبان را راضی کنند. به همین دلیل همه شبکه‌ها برنامه‌های مستند خوبی را در کنداکتور پخش خود گنجانده بودند. برنامه‌های ترکیبی سعی می‌کردند دریچه‌ای تازه به روی مخاطبان بازکنند و شبکه 2 سیما که نوروز امسال اولین آزمون را برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از سر گذراند سعی کرده بود بهترین برنامه‌ها را برای این گروه سنی روی آنتن بفرستد اما این تلاش‌ها نشانه این نیست که همه قدرت تلویزیون همین برنامه‌هایی بود که در نوروز 88 دیدیم. مسلما نقد کارشناسانه این برنامه‌ها، سازندگان و مدیران تلویزیون را در تولید و پخش برنامه‌های کم نقص‌تر یاری می‌کند.
منبع: عصر ایران


 نوشته شده توسط علی بیدار در دوشنبه 88/1/17 و ساعت 1:49 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 32
مجموع بازدیدها: 349641
جستجو در صفحه

خبر نامه