سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

«درباره الی» در بوته نقد روزنامه اماراتی
انتخاب نام‌های کودکان در این فیلم نیز جالب توجه است: «آنیتا» و «ایلی» و چند نام دیگر نامأنوس در میان خانواده‌های ایرانی نیز از نقاط قوت این فیلم به شمار رفته و گویی، کارگردان می‌خواهد مردم و جامعه ایرانی، دست از سنت‌های قدیمی برداشته و به تجدد روی بیاورند!


یک روزنامه اماراتی، با نقد فیلم سینمایی «درباره الی»، ساخته اصغر فرهادی، آن را «آیینه‌ای از آنچه جامعه ایرانی می‌خواهد» خواند.

به گزارش تابناک، روزنامه «الاتحاد» امارات در صفحه هنری خود به نقد فیلم پرفروش «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی پرداخته و می‌نویسد: دیالوگ‌های بسیار ساده فیلم، نشان دهنده سادگی متن فیلمنامه و دلیل اصلی استقبال مردم از آن است و کارگردان و نویسنده، تلاش کرده‌اند واقعیت‌های پیچیده جامعه ایرانی را در قالب ساده‌ترین الفاظ گنجانده و به مخاطب منتقل کنند.

یکی دیگر از موفقیت‌های «درباره الی»، دکور طبیعی آن در سواحل دریای خزر است که نشان می‌دهد ایرانی‌ها خود را مالک این دریا دانسته و این فیلم از این نظر ابعاد سیاسی به خود می‌گیرد. همچنین در بخش نقد جامعه ایرانی، این فیلم یک سناریوی خانوادگی را به تصویر می‌کشد و از اینکه در این سناریو کودکان و نوجوانان نقش پررنگی دارند، «درباره الی» را از دیگر ساخته‌های اجتماعی متمایز کرده است.

نکته جالب اینجاست که اگر اماراتی‌ها به چنین درکی از فیلم «درباره الی» رسیده باشند، این موضوع می‌تواند امیدوارکننده باشد که آنها به فهم درستی از حساسیت ایرانی‌ها نسبت به آب و خاکشان رسیده باشند.

روزنامه اماراتی در ادامه می‌‌افزاید: انتخاب نام‌های کودکان در این فیلم نیز جالب توجه است: «آنیتا» و «ایلی» و چند نام دیگر نامأنوس در میان خانواده‌های ایرانی نیز از نقاط قوت این فیلم به شمار رفته و گویی کارگردان می‌خواهد که مردم و جامعه ایرانی دست از سنت‌های قدیمی برداشته و به تجدد روی بیاورند!

«الاتحاد» در بخش پایانی نقد خود بر «درباره الی» که با توجه به گذشت چند ماه از اکران آن در ایران کمی غیر معمول می‌نماید، نوشته است: «مرگ و زندگی»، «حضور و غیبت» و «غریبه و آشنا»، مفاهیمی هستند که فرهادی آن‌ها را از یک مفهوم فلسفی به یک نماد قابل لمس در آورده و آن را در فیلم خود به خوبی نمایش داده است.

و سرانجام آنچه «درباره الی» را متمایز از دیگر آثار سینمایی ایران می‌کند، بازتاب مشکلات داخلی ایرانی‌ها در قالب دیالوگ‌های ساده است و کارگردان در این فیلم به مخاطبان خود این‌گونه تفهیم می‌کند که برای شناخت مشکلات نیاز به مطالعات عمیق جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی آماری نیست بلکه حضور در جامعه، بهترین راه شناخت مشکلات آن است و از این دیدگاه «درباره الی» فیلمی سیاسی و خانوادگی است. 

 نوشته شده توسط علی بیدار در یکشنبه 88/7/26 و ساعت 12:43 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 18
مجموع بازدیدها: 347552
جستجو در صفحه

خبر نامه