سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 19

شرایط سیاسی کنونی و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در فهرست اولیه اسکار بهترین فیلم خارجی تاثیر داشته است؟
«آواز گنجشک‌ها» از گردونه رقابت برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان کنار رفت
«آواز گنجشک‌ها» از گردونه رقابت برای دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان کنار رفت



سینمای ما- آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسامی 9 فیلم راهیافته به فهرست اولیه بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان اسکار 2009 را اعلام کرد و نماینده ایران از راهیابی به این فهرست بازماند. ورایتی اعلام کرد "انتقام" گتس اشپیلمان از اتریش، "ضروریات زندگی" بنوا پیلون از کانادا، "کلاس" لورن کانته از فرانسه و "عقده بادر ماینهوف" اولی ادل از آلمان از فیلم‌های فهرست اولیه بخش اسکار بهترین فیلم خارجی هستند.
"والس با بشیر" آری فولمن از رژیم صهیونیستی، "خروجی" یوجیرو تاکیتا از ژاپن، "این قلب را بیرون بکش" روبرتو اسنایدر از مکزیک، "لحظه‌های جاودانی" یان تروئل از سوئد و "سه میمون" نوری بیلگه جیلان از ترکیه فیلم‌های فهرست اولیه اسکار این بخش را کامل می‌کنند.
امسال نیز مانند سال‌های قبل نمایندگان چند کشور برخلاف انتظار از راهیابی به فهرست نامزدهای بهترین فیلم خارجی بازماندند. صرف نظر از "آواز گنجشک‌ها" مجید مجیدی که یکی از رقبا بود، بزرگترین شگفتی با حذف فیلم تحسین‌شده "گومورا" به کارگردانی ماتیو گارونه و نماینده ایتالیا در اسکار رقم خورد که خیلی‌ها آن را یکی از بخت‌های اصلی این بخش می‌دانستند.
از دیگر فیلم‌های مطرح از قلم‌افتاده می‌توان به "تونی مانرو" پابلو لارین از شیلی، "خلبان ابو رائد" امین مطالقه از اردن، "اُهورتن" بنت همر از نروژ و "تولپان" سرگئی دوورتسوی از قزاقستان اشاره کرد.
نامزدهای بخش اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان امسال برخلاف دوره‌های قبل در دو فاز انتخاب شدند. کمیته فاز اول شامل چند صد عضو آکادمی مستقر در لس آنجلس از اواسط اکتبر تا 10 ژانویه به تماشای 65 فیلم واجد شرایط حضور در این بخش نشست. این کمیته در نهایت شش فیلم را انتخاب کرد و سه فیلم دیگر در فاز دوم رای‌گیری با آراء 20 عضو کمیته اجرایی بخش فیلم غیر انگلیسی‌زبان آکادمی برگزیده شد. آکادمی با این تمهید قصد دارد احتمال از قلم افتادن رقبای قدرتمند را به حداقل برساند.
یک کمیته متشکل از اعضا آکادمی در لس آنجلس و نیویورک درباره پنج فیلم راهیافته به فهرست نهایی نامزدهای بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان تصمیم می‌گیرد. اعضا کمیته از جمعه این هفته تا یکشنبه هفته بعد هر روز سه فیلم فهرست اولیه را می‌بینند.
نامزدهای هشتاد و یکمین دوره جوایز اسکار 22 ژانویه 2009 (سوم بهمن) اعلام و مراسم اعطاء جوایز اسکار 22 فوریه (چهارم اسفند) در کداک تیه‌تر لس آنجلس برگزار می‌شود.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی درباره این خبر چنین آورده است:
«فیلم "آواز گنجشک ها" ساخته مجید مجیدی که در جشنواره گذشته برلین مورد توجه قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای رضا ناجی در این جشنواره به ارمغان آورد؛ مورد بی توجهی دست اندرکاران اسکار قرار گرفت. ناظران آگاه امور هنری معتقدند که شرایط سیاسی کنونی و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در انتخاب هالیوود بی تاثیر نبوده است. این ناظران اقدام "آکادمی جوایز" به انتخاب فیلم "والتز با بشیر" ساخته یک سرباز سابق ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از 9 فیلم نامزد جایزه اسکار را به عنوان دلیل صحت نظر خود اقامه می کنند.
"والتز با بشیر" ساخته "آری فولمن" است که در یک پویانمایی، تهاجم سال 1982 نظامیان رژیم اشغالگر قدس به لبنان و در نتیجه کشتار مردم فلسطینی در اردوگاه های این کشور به دست شبه نظامیان مسیحی را به روی پرده سینما آورده است. این فیلم یکشنبه شب نیز در جریان مراسم "گوی طلایی" هالیوود جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.»

منبع خبر : مهر - ایرنا

 


 نوشته شده توسط علی بیدار در پنج شنبه 87/10/26 و ساعت 2:55 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 94
مجموع بازدیدها: 349198
جستجو در صفحه

خبر نامه