سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 31

ورود ستارگان هالیوود به ایران، شایعه یا واقعیت
شایعه حضور شارون استون هم نمونه دیگری از این دست است. گفتند قرار شده این خانم برای بازی در یکی از فیلم‌های بهمن قبادی به ایران بیاید. اما هیچگاه این خانم به ایران نیامد.

بعد از طرح و تکذیب سفر برخی ستارگان سینمای هالیوود به ایران، گفته شده "ویل اسمیت" و "کن وا‌تانابه" دو بازیگر مشهور سینمای جهان هم قرار است به ایران بیایند.

به گزارش «فردا»، ویل اسمیت در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن تایمز ابراز امیدواری کرد روزی بتواند رهبری یک گروه از دانشجویان و هنرمندان را در سفر به ایران به عهده بگیرد. او هدفش را از این اقدام، رفع سوءتفاهم‌ها دانسته است.

ایرانی‌ها ویل اسمیت را بیشتر با بازی‌اش در فیلم سینمایی «علی» به کارگردانی مایکل مان می‌شناسند. فیلمی که او نقش محمدعلی، ستاره مسلمان دنیای مشتزنی را به بهترین شکل ایفا کرد.ویل اسمیت، چندی پیش در خبری اعلام کرده بود که می‌خواهد به هر شکلی که شده فیلمی تهیه کند و خودش در آن نقش باراک اوباما را بازی کند.

اما کن وا‌تانابه، نامزد اسکار نقش مکمل مرد در سال 2003 برای فیلم «آخرین سامورایی» قرار است در فیلمی با داستان سقوط یک هواپیما نقش‌آفرینی ‌کند. بخش‌هایی از این فیلم به گفته سازندگان در ایران فیلمبرداری می‌شود. خبر حضور وا‌تانابه را نشریه معتبر ورایتی اعلام کرد.در خبر ورایتی آمده بود که لوکیشن‌های فیلم جدید واتا‌نا‌به، ژاپن، شهر نیویورک، مراکش و ایران هستند. این فیلم، «خورشیدی که غروب نمی‌کند» نام دارد و بر مبنای ماجرای واقعی سقوط یک هواپیمای ژاپنی ساخته می‌شود که سال 1985 اتفاق افتاد و 520 کشته بر جای گذاشت. این فیلم را ستسورو واکاماتسو می‌سازد که از چهره‌های سرشناس تلویزیون ژاپن است.

روزنامه فرهنگ آشتی که خبر سفر این دو ستاره سینمایی به ایران را منتشر کرده نوشته است، فیلمبرداری «خورشیدی که غروب نمی‌کند» از ژانویه 2009 کلید می‌خورد و نیویورک، ایران، کنیا و ژاپن از دیگر لوکیشن‌های این فیلم است.

آنها که آمدند و آنها که نیامدند

با این حال خبر حضور این دو ستاره سینمای جهان در ایران اولین گزارش‌های این‌چنینی نیست. چند سال پیش و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، شان پن از بازیگران سینمای آمریکا به ایران آمد. شان پن هم برخلاف تصور، نه با شمایل یک ستاره هالیوودی که خیلی ساده آمد، سر و صدایی نکرد. او فقط کمی ادا و اطوار سیاسی درآورد، از ایران رفت و چندی بعد از آن گزارشی معمولی در سانفرانسیسکو کرونیکل به چاپ رساند.

شایعه حضور شارون استون هم نمونه دیگری از این دست است. گفتند قرار شده این خانم برای بازی در یکی از فیلم‌های بهمن قبادی به ایران بیاید. اما هیچگاه این خانم به ایران نیامد. البته چند عکس از او منتشر شد که خانم یک پارچه‌ای مثل روسری به سرش انداخته است.

اما ژولیت بینوش واقعاً به ایران آمد. دوبار هم آمد. اتفاقاً نشست در یک رستوران بین راهی و با جناب کیارستمی دیزی خورد و یکی از دوستان نزدیک، عکسی از آنها به یادگار گرفت. عکس هم همه‌جا منتشر شد. همه‌جا خبر دادند که بینوش برای بازی در یکی از فیلم‌های کیارستمی به ایران امده است. نقش مقابل او هم احتمالاً رابرت دونیرو خواهد بود. بعد نشد، به جایش گفتند تیم رابینز بازی خواهد کرد. آخرش هیچکدام نشد، فقط بینوش جلوی دوربین برای آقای کیارستمی گریه کرد و از ایران رفت. او که برای شناختن حافظ و مولانا و سعدی به ایران آمده بود، رفت و پشت‌سرش جنجال به راه افتاد. چند تن از نمایندگان مجلس اعتراض کردند و حدادعادل رئیس مجلس وقت اعتراض آنها را قرائت کرد.

اتفاق مشابه، تصمیمی بود که روزنامه گاردین و سایت خبری کانتکت میوزیک آن را اعلام کردند. دو سال پیش الیور استون، از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ساخت فیلمی حماسی درباره احمدی‌نژاد درخواست همکاری کرده بود. اما به دلیل بدبینی سیاستمداران ایرانی نسبت به سیاست‌های هالیوود و به‌طور کلی سیستم سینمایی آمریکا این سفر لغو شد.

اما پیش از الیور استون، بازیگر مطرح آمریکایی، جرج کلونی، بازیگر برنده اسکار هالیوود در مصاحبه‌ای گفته بود: «آرزو دارم که هر چه سریعتر به ایران سفر کنم. این سفر به احتمال زیاد بخشی از ماموریت جدید من به‌عنوان سفیر صلح سازمان ملل به این کشور خواهد بود». کلونی حتی به علاقه خود به غذاهای لذیذ ایرانی از جمله آش رشته، قورمه سبزی و باقالی پلو اشاره کرد. او اما نیامد و فقط شایعاتش در روزنامه‌ها چاپ شد. تنها ارتباط او با ایران، داستان خرید امتیاز یکی از قصه‌های احمد دهقان بود.

آنجلینا جولی و براد پیت، زوج بازیگر هالیوودی نیز پیش از جورج کلونی اعلام کرده بودند که علاقه‌مند سفر به ایران هستند. این دو نیز مانند کلونی، سفیران صلح سازمان ملل هستند. جولی، عاشق سفر به کشورهای باستانی است و در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که دوست دارد از تخت‌جمشید دیدن کند. چند سال پیش، آلکس جودی تهیه‌کننده و کارگردان سینمای انگلیس اعلام کرده بود که قصد دارد فیلم زندگی کوروش را با ‌80 میلیون دلار هزینه بسازد. نقش مقابل کوروش نیز به آنجلینا جولی سپرده شده بود. همان‌طور که از فیلم کوروش پس از 4 سال خبری نیست از سفر این زوج هالیوودی نیز هنوز خبری نشده است.

از آمده‌ها هم می‌شود به ویگو مورتنسن اشاره کرد. او خیلی بی‌خبر آمد و خیلی بی‌خبر رفت. مثل اینکه او آمده بود به عیادت یک دوست ایرانی که باهم ارتباط اینترنتی دارند. بعد از رفتن او، تازه خبر درز کرد که این آقا آمده و رفته و فقط چند فریم عکس از ماجرا موجود بود که توسط فرد مورد نظر ایرانی در رسانه‌ها به چاپ رسید. البته خیلی هم کل ماجرا با استقبال مواجه نشد.

حضور بازیگران خارجی در فیلم‌های ایرانی سابقه طولانی اما بسیار مختصری دارد که ابتدایش به سینمای قبل از انقلاب باز می‌گردد که هیچوقت منجر به حضوری شاخص و خاص نشد. حضور آنتونی کوئین در فیلم «کاروان‌ها» شاید مهمترین نمونه‌ای باشد که می‌توان به آن اشاره کرد.

مردادماه پارسال خبر توافق اولیه علی شاه‌حاتمی با آمیتا باچان و سلمان‌خان، ستاره‌های بالیوودی هند برای حضور در فیلم جدید او منتشر شد.ادامه خبر حاکی از این بود که پس از مذاکرات شاه‌حاتمی با فارابی و مشخص شدن تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار، او مذاکرات خود را با باچان و سلمان‌خان قطعی خواهد کرد.

نیمه آبان ماه سال گذشته در خبرها آمده بود که عمر شریف و مایکل کین برای حضور در فیلم «سن پترزبورگ» به کارگردانی کمال تبریزی پاسخ مثبت داده‌اند. این فیلم به تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان ساخته می‌شود. البته تا امروز که خبر حضور امین حیایی و محسن طنابنده در فیلم قطعی شده است. البته اعتباریان، هنوز هم حضور آن دو ستاره بازیگری را رد نمی‌کند. البته حضور آنها را موکول به قسمت دوم فیلم کرده است.

به غیر از این‌ها می‌توان یک لیست بلندبالا ردیف کرد که هر تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی چقدر علاقه دارند که به واسطه حضور یک یا چند بازیگر یا عوامل خارجی، فیلم خود را بین‌المللی کنند. مازیار میری دو سال پیش برای تولید فیلم «پاداش سکوت» از فیلمبرداری خارجی برای گرفتن صحنه‌های زیر آب استفاده کرد. احمدرضا درویش که پیش از این برای صداگذاری فیلم «دوئل» از استودیوهای خارجی سود جسته بود، برای پروژه جدیدش که فیلمی پرهزینه درباره واقعه عاشورا است، قصد دارد به سراغ عوامل خارجی و احتمالاً بازیگر خارجی برود.

محمدمهدی عسکرپور برای پروژه «هفت و پنج دقیقه»، بین تهران و پاریس در رفت و آمد بود و به غیر از عطاران و کیانیان همه بازیگران فیلم خارجی بودند. بهروز افخمی نیز برای موسیقی فیلم «فرزند صبح» به دنبال آهنگسازی خارجی است، حتی در دوره‌ای نام انیو موریکونه هم به میان آمد، هرچند که بعدتر به شدت تکذیب شد. از همه جذابتر اما حضور براد پیت برای پروژه «باسکرویل» بود. خیلی از این‌ها البته رویاهایی است که به حقیقت نپیوسته و شاید نخواهد پیوست.

 نوشته شده توسط علی بیدار در چهارشنبه 87/10/4 و ساعت 1:15 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 80
مجموع بازدیدها: 349838
جستجو در صفحه

خبر نامه