سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

پستچی سه بار در نمی زند" آغازی مناسب برای ژانر وحشت

تهران -حیات

یک منتقد گفت: «پستچی سه بار در نمی زند» فارغ از مضمون تجربه ای نو در ژانر دلهره و یا وحشت است و آغازی نو برای  این ژانرمهجور واقع شده درسینمای ایران محسوب می شود .

حسن معظمی؛ منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات ضمن بیان مطلب فوق؛ گفت: «پستچی سه بار در نمی زند» فارغ از مضمون تجربه ای نو در ژانر دلهره و یا وحشت است و آغازی نو برای  این ژانرمهجورواقع شده درسینمای ایران محسوب می شود.

ژانروحشت درخانواده ژانرهای سینمای ایران جایی ندارد
این منتقد ادامه داد:  ژانروحشت از دهه 40 با تلاش پیشکسوتانی چون «ساموئل خاچیکیان» در ایران پایه گذاری شد، اما متاسفانه به مرور به فراموشی سپرده شده به طوری که در حال حاضر این گونه از سینما درخانواده ژانرهای سینمای ایران جایی ندارد.

وی با اشاره به ساخت دو فیلم "کلبه" و "پستچی سه بار در نمی زند" دراین سالها، افزود: تولید این گونه از فیلم ها نویدی است تا سینما آثار بهتر و بیشتری را در ژانر وحشت تجربه کند، به همین دلیل "پستچی سه بار در نمی زند" به کارگردانی "حسن فتحی" اثری گرانبها محسوب می شود.

معظمی با اشاره به قصه تاریخی "پستچی سه بار درنمی زند"، اضافه کرد: "فتحی" توانست با بهره گیری ازبازیگرانی چون "محمد رضا فروتن" و "باران کوثری" به عنوان شخصیت های اصلی در بستری تاریخی به پردازش زندگی شخصیت های داستان که ریشه در تاریخ معاصردارند، دست پیدا کند.

شخصیت های زنده و مرده در هم تنیده شده اند
این منتقد درباره شخصیت های به نمایش گذاشته شده در"پستچی سه بار درنمی زند"، گفت: دراین فیلم شخصیت های زنده و مرده به دلیل اتفاقات موجود درهم تنیده شده و به نوعی بازخوانی شده اند و درادامه به خوبی به طبقات مختلف اجتماعی همچون ارباب قجری و لمپنی که به دلیل جریانات موجود درجامعه به آزار و اذیت دیگران مشغول است پرداخته شده است.

معظمی با بیان اینکه  کارگردان "پستچی سه بار درنمی زند" توانسته فضایی وهم آلود را در فیلم خود به وجود آورند، تاکید کرد: این فیلم به دلیل نوع شخصیت پردازی، کارگردانی و استفاده ازنشانه های بصری و ایجاد تعلیق درمخاطب می تواند تجربه ای مناسب درآزمونی به نام ژانر وحشت برای سینمای ایران باشد هرچند این اثر با نمونه های خارجی خود قابل مقایسه نیست.

"پستچی سه بار درنمی زند" آمارفروش دلگرم کننده ای دارد
وی به گیشه "پستچی سه بار درنمی زند" اشاره کرد و گفت: فیلم هایی از این دست در صورت تداوم، تعمیم، تکثر و پرداخت درست مضمون می توانند مخاطب خود را پیدا کنند چنان که اثر مذکورآمارفروش دلگرم کننده ای نسبت به دیگر فیلم ها دارد.

این منتقد با اشاره به نیازسینما و تلویزیون به ژانروحشت، تاکید کرد: ما درسینما و تلویزیون نیازمند افرادی مانند "فتحی" هستیم تا با استفاده ازتکنیک بتوانند برای جذب مخاطب به ژانروحشت درداخل کشور اقداماتی اساسی انجام دهند چرا که مخاطب امروز شناختی کامل با فیلم های روز دنیا دراین سبک دارد و به طور حتم جذب چنین مخاطبی کار مشکلی خواهد بود.

"پستچی سه بار درنمی زند" جنبه تجربه اندوزی دارد
وی به کارگردانی "پستچی سه بار درنمی زند" اشاره کرد و افزود: کارگردانی این اثررا به رغم آثار ماندگار"فتحی" در تلویزیون نمی توان ایده ال و یا درجه یک دانست و به عقیده بنده فیلم سینمایی مذکور بیشترجنبه تجربه اندوزی برای سازنده آن را دارد چرا که سینما و تلویزیون دو جریان جداگانه را درحوزه تولید دنبال می کنند، به طوری که ساختار، فیلم نامه، شخصیت پردازی ، دکوپاژ و دیگر موارد آنها با هم فرق می کند.

معظمی با مناسب خواندن انتخاب بازیگران این فیلم، ادامه داد: بازیگرها درانتقال فضا و داستان فیلم موفق بوده اند هر چند که فضای غلوشده درارائه شخصیت ها تا حدودی آزار دهنده است و سبب می شود تا زندگی و مشکلات آنها برای مخاطب چندان ملموس نباشد.

این منتقد در پایان گفت: "پستچی سه باردرنمی زند" آغازی خوب برای ژانر نادیده گرفته شده وحشت در سینمای ایران است و بنده معتقدم باید آن را غنیمت شمرد.
منبع: حیات


 نوشته شده توسط علی بیدار در پنج شنبه 88/6/12 و ساعت 1:29 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 29
مجموع بازدیدها: 348514
جستجو در صفحه

خبر نامه