سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

چه کسی پشت نقاب «اسکار» است؟


نظرسنجی از 1000 نفر و بازخوانی کارنامه 5 هزار عضو آکادمی «اسکار»

 لس آنجلس تایمز: وقتی اسم برندگان جایزه اسکار بعد از چندین ماه تعلیق و انتظار اعلام می شود، لحظه اشک و خنده و سخنرانی های کوتاه و بلند است. اما زمانی که پرده مراسم پایین می افتد، این سوال در ذهن همه کسانی که این مراسم را می بینند باقی می ماند که چه کسانی به فیلم ها رای داده اند؟ برای 38 میلیون نفری که در سراسر دنیا در سال گذشته پیگیر نتیجه اسکار بودند دانستن اینکه چه کسانی برگزیدگان آکادمی آمریکا را مشخص می کنند، جالب بوده است؛ کسانی که می توانند با هدیه دادن مجسمه طلایی به یک نفر او را به سکوی ستاره شدن و موفقیت یک کمپانی فیلمسازی کمک کنند. اما تا امروز یک گروه قوی از رای 5765 نفر عضو آکادمی محافظت می کنند. کنجکاوی درباره اعضای آکادمی در داخل صنعت فیلمسازی آمریکا هم وجود دارد و گمانه زنی های زیادی درباره آرایی که به فیلم ها داده می شود، انجام می گیرد. خیلی از کمپانی ها و اهالی سینمای آمریکا می خواهند بدانند ترکیب رای دهندگان چگونه است و تحت تاثیر چه کسانی یا چه اتفاقاتی برخی نامزد یا برنده جایزه اسکار می شوند اما کسانی که در این سال ها این رای ها را گردآوری کرده اند، نمی گذارند که چنین اطلاعاتی از پشت دیوارهای آکادمی خارج شود. روزنامه لس آنجلس تایمز در پژوهشی گسترده توانسته است اطلاعات و آمارهایی را از اعضای آکادمی علوم سینمایی آمریکا منتشر کند. این پژوهش ها نشان داده است که رای دهندگان آکادمی علوم سینمایی آمریکا تنوع کمی از جامعه آمریکا را در برمی گیرد؛ به گونه ای که برخی ها به نفوذ برخی از افراد و افکار در صنعت سینمای آمریکا مشکوک هستند. براساس برخی آمارها 94 درصد رای دهندگان به اسکار، سفیدپوست و 77 درصد از این جمعیت مرد هستند. سیاهپوستان دودرصد و رنگی پوستان و لاتین زبان ها کمتر از دو درصد هستند. سن بیشتر رای دهندگان به طور متوسط 65 سال است و 14 درصد از رای دهندگان زیر 50 سال هستند. این آکادمی در همه جهان به عنوان برجسته ترین سازمان سینمایی جهان معرفی می شود و مردان و زنانی که در آن فعالیت می کنند، شامل شناخته ترین ستاره های سینمای جهان چون تام هنکس، مریل استریپ، سیدنی پواتیه و استیون اسپلیبرگ هستند. همچنین در میان اعضا چهره های شناخته تری که کمتر در سینما هستند و در تلویزیون فعالیت می کنند مانند اریک استرادا و جیل اسمیت قرار دارند. برای انجام این پژوهش خبرنگاران لس آنجلس تایمز با هزاران نفر از اعضای آکادمی و نمایندگان آن گفت وگو کرده اند و رزومه و زندگینامه 5100 نفر را از دفتر آکادمی بررسی کرده اند. نتیجه این بررسی ها نشان داده که بیشتر از 89 درصد گفت وگو شوندگان درباره سن، جنسیت و نژاد اعضای آکادمی دیدگاه های متفاوتی داشتند. بعضی از آنها معتقدند که این عضو گیری بسیار ساده است و آینه ای از الگوهای استخدام در هالیوود است. در حالی که در مقابل اینها گروهی قرار دارند که معتقدند ماموریت این گروه برای نمایش و ترویج دستاوردهای سینمای آمریکاست تا ترویج تکثر. اینها معتقدند آکادمی باید بیشتر از اینها مسوولیت پذیر باشد. براساس نتایج این پژوهش، بخشی از اعضای 15 شاخه آکادمی منحصرا مرد و صرفا سفیدپوست هستند. درحال حاضر به جز اتحادیه بازیگران، 90 درصد از رای دهندگان در رشته های دیگر سفیدپوست هستند. 98 درصد از هیات رییسه انجمن بازیگران سفیدپوست هستند. در پنج شاخه از جمله فیلمبرداری و جلوه های بصری 90 درصد مرد هستند. از 43 نفر عضو هیات رییسه آکادمی تنها شش نفر زن هستند که شامل شری بون ایساک می شود که تنها رنگین پوست این هیات است. ویلادیویس که در مراسم اسکار 2012 نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «خدمتکار» است می گوید: «من حتی نمی دانم که چه کسی عضو آکادمی سینمای آمریکاست، تا بدانم که چه کسانی رای می دهند.» اعضای آکادمی را هم می گویند که پژوهشگران برجسته سینمایی هستند که 50 درصد آن از بازیگرانی هستند که در دو سال گذشته جلوی دوربین نقش آفرینی کردند. اما نیم دیگر رای دهندگان در دهه های قبلی در صنعت سینمای آمریکا بودند. برخی از این افراد سال هاست که فیلم و صنعت سینما را به طور کامل ترک کرده اند اما همچنان در رای گیری شرکت می کنند. از جمله یک راهبه، صاحب کتابفروشی، یک بازنشسته کارگزینی و عضو ارتش که براساس قوانین آکادمی رای را به حساب کسانی چون جولیا رابرتز، جرج کلونی و لئوناردو دی کاپریو می ریزند. نانسی شرینگ یکی از زنان انگشت شمار داور بخش فیلمبرداری می گوید: «شما فکر می کنید که در این دوران همه از حقوق برابر برخوردار هستند؟ در حالی که از 206 عضو این بخش تنها چند نفر زن هستند. ملاک تشخیص فیلمبردار بودن جنسیتی است و این خیلی مسخره است.»نکات به دست آمده در این تحقیق تاییدی بر گفته های «تام شراک»، رییس آکادمی اسکار و دان هادسون رییس اجرایی است که اعلام کرده بودند، در نظر دارند در دوره های آینده در میان گروه های مختلف مجموعه بزرگ داوران تنوع به وجود آورند. فیل آلدن رابینسون، نویسنده و کارگردان از اعضای هیات مدیر آکادمی گفته است: «ما می دانیم که باید به بهترین شکل عمل کنیم و حرکت به سمت تغییر را هم آغاز کردیم اما مشکلاتی وجود دارد که به اتحادیه های سینمایی بازمی گردد و تنوع بخشی را در این راه سخت می کند. پژوهش های مستقل نشان داده است که فیلم هایی که در هالیوود ساخته می شود آینه جمعیت آکادمی علوم سینمایی است. 19 درصد از فیلمنامه نویسان آمریکا زن هستند. این نتیجه براساس آخرین آماری است که این اتحادیه در سال 2011 منتشر کرده است. در بخش تولید فیلم براساس مطالعه ای که در دانشگاه خارجی سان دیه گو انجام شده است 26 درصد از تهیه کنندگان 250 فیلم موفق 2011 زن بودند. الکساندر پین کارگردان فیلم موفق «نوادگان» که در اسکار سال جاری نامزد چندین رشته از جمله بهترین فیلم است هم می گوید: «اینکه می گویند فیلمسازان موفق آمریکا مردان سفیدپوست هستند متاسفانه درست است.» فرانک پیرسون برنده جایزه اسکار 1976 برای فیلم بعدازظهر سگی اما معتقد است: «انتخاب در آکادمی باید براساس شایستگی باشد. هیچ لزومی ندارد که جمعیت آمریکا را میان رای دهندگان ببیند.»اما برخی از اعضا آکادمی باور دارند باید به سمت ملی شدن بروند. دنزل واشنگتن که عنوان بهترین بازیگر مرد اسکار 2001 را گرفته است می گوید: «آکادمی نیازمند این است که گروه عضو گیری را متعادل کند.»اعتراض به عدم رعایت تنوع جنسیتی و نژادی در آکادمی و اعلام نتایج اسکار از سال ها پیش شروع شد. در سال 1996 جسی جکسون کشیش سیاه پوست در تظاهراتی سراسری اعلام کرد که تبعیض نژادی و جنسیتی در اسکار بیداد می کند و خواستار پایان دادن به آن شد. در آن سال نگاهی به برندگان اسکار نشان می داد که او نکته درستی را می گوید. این نکته ای بود که زمانی که کاترین بیگلو اسکار بهترین کارگردانی را برای فقسه درد گرفت نیز مطرح شد.

    منبع: روزنامه شرق


 نوشته شده توسط علی بیدار در سه شنبه 90/12/2 و ساعت 2:25 عصر | نظرات دیگران()
<      1   2      
درباره خودم
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 57
مجموع بازدیدها: 348782
جستجو در صفحه

خبر نامه